Aktiemarknadsnämndens
uttalande 2002:1
2002-01-09
Incitamentsprogram [*]
* Uttalande i plenum
1. Inledning
Incitamentsprogram för ledande befattningshavare och annan personal
har under senare år blivit mycket vanliga i svenska aktiemarknadsbolag.
Mer än hälften av alla aktiemarknadsbolag har ett eller flera
incitamentsprogram baserade på aktier, konvertibler, teckningsoptioner,
syntetiska optioner, s.k. personaloptioner eller köpoptioner. Bland
de största bolagen är andelen ännu högre.
Normalt grundar sig program av detta slag på tanken att företagsledningen
och andra anställda i bolaget kan antas arbeta mera engagerat, om
företagets utveckling direkt påverkar deras egna inkomst- och
förmögenhetsförhållanden. Till detta har ansetts
komma vikten av att kompetenta ledare och medarbetare erbjuds villkor
som är konkurrenskraftiga även i ett internationellt perspektiv.
Mot sådana synpunkter står farhågor för att incitamentsprogram,
som kan vara svårbedömda för aktieägarkollektivet,
skulle kunna ge företagsledningen och andra anställda omotiverade
fördelar på aktieägarnas bekostnad och att förtroendet
kan ifrågasättas, om betydande tilldelning sker till exempelvis
ledande befattningshavare som har haft eller uppfattas ha haft möjlighet
att själva påverka beslutsprocessen.
Incitamentsprogram kan utformas på många olika sätt
och alla sådana slags program kan inte sägas ha anknytning
till Aktiemarknadsnämndens uppgift att främja god sed på
aktiemarknaden. När incitament utgår i form av aktier eller
derivat därav föreligger dock en klar anknytning till denna
uppgift. Detsamma gäller i fråga om vissa slags program som
till sina praktiska verkningar är så likartade att frågor
kring programmen allmänt brukar hänföras till aktiemarknadsfrågor.
Ett exempel är s.k. syntetiska optioner, som inte berättigar
till erhållande av aktier utan av ett kontantbelopp relaterat till
aktiekursens utveckling men vars betalning oftast säkerställs
genom någon form av aktierelaterat arrangemang.
Av stor praktisk betydelse för ett bolag som överväger
ett incitamentsprogram baserat på aktier är lagen (1987:464)
om vissa riktade emissioner i aktiemarknadsbolag, m.m. – den s.k. Leo-lagen
– som i flera hänseenden skärper beslutsreglerna i fråga
om emissioner och överlåtelser av aktier och vissa andra finansiella
instrument i aktiemarknadsbolag till styrelseledamöter eller verkställande
direktören eller andra anställda.
För det första gäller enligt Leo-lagen att emissionsbeslutet
alltid skall fattas av bolagsstämman. Det är alltså i
ett aktiemarknadsbolag inte tillåtet för styrelsen att besluta
om en emission till exempelvis bolagets anställda med stöd av
ett bemyndigande från stämman. För det andra uppställer
Leo-lagen ett väsentligt högre majoritetskrav än aktiebolagslagen.
Enligt Leo-lagen är stämmans beslut giltigt endast om det har
biträtts av aktieägare med minst nio tiondelar av såväl
de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda
aktierna. Leo-lagen innebär vidare att ett beslut om emission i ett
dotterbolag som inte är ett aktiemarknadsbolag måste godkännas
genom beslut på bolagsstämma i det aktiemarknadsbolag som är
moderbolag i koncernen.
För att Leo-lagens regler om emissionsbeslut inte skall sättas
ur spel genom att emissionen riktas till ett aktiebolag i samma koncern
som i sin tur överlåter de emitterade instrumenten till styrelseledamöter,
verkställande direktören eller någon annan som ingår
i den angivna personkretsen, gäller de särskilda reglerna även
för beslut om sådan överlåtelse.
Leo-lagen innehåller också vissa regler om information till
aktieägarna i fråga om sådana incitamentsprogram som
lagen tar sikte på. Däremot innehåller lagen inte några
materiella regler eller riktlinjer för sådana program. Vid
lagens tillkomst uttalade statsmakterna att det fanns ett behov av sådana
riktlinjer men avstod från att införa några lagregler
av den innebörden i avvaktan på resultatet av den självsanering
som pågick på aktiemarknaden (prop. 1986/87:76 s. 22 f.).
Härmed avsågs framför allt Aktiemarknadsnämnden,
som då nyligen hade börjat sin verksamhet.
Mot denna bakgrund har Aktiemarknadsnämnden i åtskilliga
uttalanden alltsedan sin tillkomst behandlat olika former av incitamentsprogram.
Nämnden har meddelat fyra principuttalanden i ämnet efter sammanträden
i plenum (AMN 1987:11, 1989:1, 1994:6 och 1998:3) och ett förhållandevis
stort antal uttalanden rörande enskilda fall, varav en del är
konfidentiella. Även andra organ, däribland en grupp kapitalförvaltande
svenska institutioner representerande en betydande ägarandel i aktiemarknadsbolagen,
har gjort uttalanden i hithörande frågor. I den praktiska verksamheten
har detta lett till minskad överskådlighet och skapat ett behov
av ett principuttalande som sammanfattar nämndens ståndpunkter
på sådant sätt att information inte behöver sökas
på alltför många håll.
När denna fråga nu tas upp till behandling bör också
prövas om det i vissa avseenden finns anledning att i sak ompröva
nämndens tidigare ståndpunkter i ljuset av den utveckling som
har ägt rum. Det är nämligen naturligt att synsättet
i dessa frågor kan behöva anpassas till de förhållanden
som råder från tid till annan. Flera huvuddrag i utvecklingen
är härvidlag av betydelse.
Man kan således exempelvis inte bortse från att de svenska
aktiemarknadsbolagen undergår en fortlöpande internationalisering
och att konkurrensen om nyckelpersoner i företagen därigenom
skärps. En annan huvudlinje i utvecklingen är att redovisnings-
och informationsprinciper successivt utvecklas mot en ökad transparens,
vilket ger aktieägarna och aktiemarknaden som helhet bättre
möjligheter att följa och bedöma bolagen. En tredje tendens
som det finns anledning att beakta är den starka betoningen, inte
minst från statsmakternas sida, av en aktiv ägarfunktion i
näringslivet (se bl.a. prop. 1997/98:99 s. 75 f.). Många av
de ägarkategorier som svarar för en mycket betydande del av
börsvärdet tar i dag också på sig en väsentligt
mer aktiv ägarroll än för bara ett årtionde sedan.
Särskilt med tanke på det senare kan det nu finnas fog för
ett principiellt synsätt av den innebörden att, när ett
beslut i enlighet med Leo-lagen har biträtts av aktieägare med
minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de
vid stämman företrädda aktierna, det måste finnas
starka skäl för att betrakta beslutet som stridande mot god
sed på aktiemarknaden. Detta förutsätter naturligtvis
att den information som har lämnats aktieägarna har varit fullständig
och adekvat och att de som berörs av beslutet inte själva har
utformat förslaget.
Den följande framställningen är avsedd att ersätta
Aktiemarknadsnämndens tidigare uttalanden i incitamentsfrågor,
så att det i den praktiska verksamheten inte skall vara nödvändigt
att gå tillbaka till tidigare uttalanden i dessa frågor. Av
detta skäl gör nämnden i det följande inte heller
några hänvisningar till tidigare uttalanden.
Erfarenheten visar att ett principuttalande av detta slag aldrig kan
bli heltäckande. Det kan därför förutses att de aktuella
frågorna även i fortsättningen kommer att få sin
belysning av nya uttalanden rörande enskilda fall.
De principer som Aktiemarknadsnämnden behandlar i det följande
bör enligt nämndens mening iakttas inte bara av bolag som är
aktiemarknadsbolag, dvs. bolag som har aktier noterade på börs
eller auktoriserad marknadsplats, utan också av andra bolag med
spritt ägande, om aktierna genom ett värdepappersinstitut är
föremål för organiserad handel bland allmänheten.
Med spritt ägande skall därvid förstås att bolaget
har minst 200 aktieägare. Däremot anser nämnden inte att
principerna behöver ha giltighet för bolag som har vidtagit
förberedelser för att bli aktiemarknadsbolag så länge
ägandet inte är spritt och någon organiserad handel med
aktierna inte förekommer.
2. Program som baseras på aktier, konvertibler
eller teckningsoptioner
I förevarande avsnitt behandlas incitamentsprogram baserade på
aktier, konvertibla skuldebrev eller teckningsoptioner, som emitteras
eller överlåts till dem som omfattas av programmet.
2.1 Beslutsformer
Leo-lagen skall som ovan redovisats tillämpas då
aktiemarknadsbolag eller dotterbolag till sådant bolag fattar beslut
om nyemission av aktier eller emission av konvertibla skuldebrev eller
skuldebrev med teckningsoptioner och emissionen riktas till styrelseledamöter
eller verkställande direktören eller andra anställda i
det emitterande bolaget eller annat bolag i samma koncern. Detsamma gäller
överlåtelser av sådana instrument till någon som
ingår i den angivna personkretsen.
Som framgått redan av det föregående kräver enligt
Aktiemarknadsnämndens mening god sed på den svenska aktiemarknaden
att Leo-lagens beslutsregler tillämpas också i andra bolag
med spritt ägande, om aktierna genom ett värdepappersinstitut
är föremål för organiserad handel bland allmänheten.
Det innebär för det första att en emission eller överlåtelse
till den nämnda personkategorin i ett sådant bolag bör
genomföras endast om beslutet har biträtts av aktieägare
med minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som
de vid stämman företrädda aktierna. Om emissionen äger
rum i ett dotterbolag utan spritt ägande, bör emissionsfrågan
dessutom behandlas vid bolagsstämma i det bolag med spritt ägande
som är moderbolag i koncernen och motsvarande majoritetskrav gälla
även vid sådan stämma. I båda fallen bör enligt
nämndens mening styrelsens förslag till beslut villkoras av
att bolagsstämmans beslut biträds av aktieägare i sådan
utsträckning att den angivna majoriteten uppnås. Villkoret
bör framgå av kallelsen till bolagsstämman.
Beslut om incitamentsprogram kan fattas på såväl ordinarie
som extra bolagsstämma. Enligt Aktiemarknadsnämndens mening
bör emellertid en strävan vara att behandla sådana program
på ordinarie bolagsstämma. Aktieägarna har då större
möjligheter att relatera förslagen till en mer komplett och
aktuell bild av bolagets utveckling och ställning än vid en
extra stämma. Om frågan om incitamentsprogram skall behandlas
på extra bolagsstämma bör styrelsen kalla till stämman
på samma sätt och i lika god tid som inför en ordinarie
stämma. Det är i ett sådant fall också angeläget
att styrelsen så långt det är möjligt ser till att
aktieägarnas informationsunderlag inte blir sämre än om
förslaget hade behandlats på ordinarie bolagsstämma.
Vad därefter gäller den berörda personkretsen anser nämnden
att Leo-lagens regler, för att förfarandet skall uppfylla kravet
på god sed på aktiemarknaden, skall tillämpas inte bara
vid emissioner eller överlåtelser till styrelseledamöter,
verkställande direktör eller andra anställda utan också
vid emissioner till personer som är på väg att tillträda
en sådan position, t.ex. en person som föreslagits som styrelseledamot
eller en blivande verkställande direktör. Enligt nämndens
mening kan det också strida mot god sed att utan tillämpning
av Leo-lagens regler rikta en emission eller göra en överlåtelse
till någon som lämnat styrelsen eller bolaget men dessförinnan
haft möjlighet att påverka beslutets utformning.
God sed på aktiemarknaden kräver vidare att Leo-lagens regler
följs även vid emissioner och försäljningar till allmänheten
om intresseanmälningar från den av Leo-lagen omfattade personkretsen
skall kunna ges en prioriterad ställning.
En särskild fråga i samband med överlåtelser är
vad som skall anses gälla i fråga om utrymmet för bemyndiganden.
Ett beslut om överlåtelse av aktier som ett aktiemarknadsbolag
äger i ett dotterbolag skall enligt Leo-lagen fattas på bolagsstämma
i aktiemarknadsbolaget för att bli giltigt. Vilket utrymme stämman
i det sammanhanget har att ge styrelsen i uppdrag att fastställa
villkoren för en sådan överlåtelse framgår
inte uttryckligen av lagen. Med hänsyn till lagens syfte bör
i vart fall från synpunkten av god sed på aktiemarknaden saken
bedömas på samma sätt som gäller för emission
av aktier, dvs. styrelsen kan få till uppdrag att verkställa
bolagsstämmans beslut men inte ges något eget manöverutrymme
(DsFi 1986:21 s. 121, prop. 1986/87:76 s. 34 f.). Det hindrar inte att
bolagsstämmans beslut utformas på det sättet att styrelsen
får till uppdrag att överlåta aktier till ett pris som
står i viss bestämd relation till den vid överlåtelsetillfället
rådande börskursen.
En konstruktion av incitamentsprogram som förekommer innebär
att ett bolag emitterar aktier, konvertibler eller teckningsoptioner till
tredje man, t.ex. ett dotterbolag som i sin tur enligt avtal med bolaget
överlåter instrumenten eller ställer ut köpoptioner
på något av dessa till bolagets anställda. Enligt Aktiemarknadsnämndens
mening kräver god sed på aktiemarknaden att beslut om sådana
optionsprogram fattas av bolagsstämman och att detta sker med tillämpning
av Leo-lagens beslutsregler. Det innebär bl.a. att villkoren för
överlåtelsen eller köpoptionerna även i dessa fall
skall läggas fast av bolagsstämman utan eget manöverutrymme
för styrelsen när det gäller att verkställa beslutet.
För att uppfylla kravet på god sed bör också sådana
program där ett bolag emitterar aktier, konvertibler eller teckningsoptioner
till ett för ändamålet särskilt tillskapat aktiebolag
i vilket anställda i arbetsgivarbolaget erbjuds bli aktieägare
beslutas av bolagsstämman med tillämpning av Leo-lagens regler.
Avslutningsvis bör slås fast att uppenbara kringgåenden
av Leo-lagens beslutsregler enligt nämndens mening generellt sett
innebär ett åsidosättande av god sed på aktiemarknaden.
2.2 Utspädning
En viktig fråga i samband med varje emission av aktier, konvertibla
skuldebrev eller skuldebrev med teckningsoptioner som sker med avvikelse
från aktieägarnas företrädesrätt är vilken
utspädning som aktieägarna får vidkännas. Det gäller
också emissioner som utgör ett led i incitamentsprogram.
Begreppet utspädning kan ha olika betydelser. Avser man med utspädning
en förändring i fråga om värdet på befintliga
ägares aktier avgörs utspädningsgraden av storleken på
emissionen och eventuell skillnad mellan emissionskursen och aktiekursen.
Ju större volym som emitteras och ju lägre emissionskursen är
i förhållande till aktiekursen desto större blir utspädningen
i denna mening.
Svårigheten att på förhand bedöma aktiekursens
utveckling gör att begreppet utspädning i praktiken ofta används
i en annan betydelse, nämligen som den procentuella ökning av
antalet aktier emissionen i fråga kan komma att leda till. En sådan
uppgift kan ge underlag för att beräkna utspädningen av
aktieägarnas andelar i bolagets resultat.
Aktiemarknadsnämnden finner från sina utgångspunkter
inte skäl att uppställa någon övre gräns för
utspädningseffekten i den ena eller andra meningen.
2.3 Prissättning
Ett incitamentsprogram baserat på av bolaget utgivna aktier, konvertibler
eller teckningsoptioner ger eller kan ge dem som omfattas av programmet
rätt till en andel i bolagets framtida resultat. Det är därför
viktigt att aktieägarna får information till ledning för
bedömningen av instrumentens marknadsvärde och informeras om
det pris till vilket instrumenten skall kunna förvärvas. Finns
det inte något etablerat marknadsvärde på instrumenten
i fråga bör ett teoretiskt marknadsvärde beräknas
enligt någon allmänt vedertagen värderingsmodell, t.ex.
den s.k. Black & Scholes-modellen. Vid emission i ett bolag vars aktier
inte är föremål för notering eller tillförlitlig
kursbildning bör i förekommande fall beräkningen av värdet
både på konvertibeln eller optionen och på den underliggande
aktien göras av en oberoende expert, t.ex. ett värdepappersinstitut.
Eftersom teoretiska beräkningar av marknadsvärden alltid är
starkt beroende av vilka antaganden som görs om de i modellen ingående
variablerna bör aktieägarna ges möjlighet att ta del av
hur värdet beräknats.
Kravet på att ge information om instrumentens marknadsvärde
hindrar inte att bolaget kan finna anledning att stimulera deltagandet
i ett incitamentsprogram genom att helt eller delvis bidra ekonomiskt
till förvärven. Instrumenten kommer då att åsättas
ett pris som understiger marknadsvärdet eller erbjudas gratis. En
förutsättning för detta är naturligtvis att bolaget
genom incitamentsprogrammets förmodade positiva effekter anser att
det tillförs fullt vederlag för instrumenten i fråga.
2.4 Tilldelningens storlek
Frågan om vad som är god sed på aktiemarknaden när
det gäller incitamentsprogram handlar också om storleken på
tilldelningen till de personer som omfattas av programmet. Enligt Aktiemarknadsnämndens
mening finns det visserligen inte anledning att från synpunkten
av god sed på aktiemarknaden eftersträva ett schablonmässigt
hänsynstagande till relationen mellan tilldelningen och den enskildes
lön och andra anställningsförmåner, men det är
väsentligt att tilldelningen hålls på en rimlig nivå.
Vad som är en rimlig tilldelning måste dock avgöras av
förslagsställarna – och ytterst aktieägarna själva
– med hänsyn till bl.a. bolagets storlek, internationella utbredning
och konkurrenssituation. Därvid måste också en samlad
bedömning göras omfattande förekomsten av andra incitamentsprogram
för de berörda personerna och övriga omständigheter
i det enskilda fallet, såsom lön och andra anställningsförmåner.
Om en emission inte blir fulltecknad, bör ingen teckningsberättigad
ges tilldelning till högre belopp än det belopp som i villkoren
angivits som högsta teckningsbelopp för honom. Bolagsstämman
bör ge uttömmande regler om hur det skall förfaras vid
överteckning eller underteckning.
2.5 Styrelseledamöters deltagande
En både i Sverige och i andra länder ofta diskuterad fråga
är huruvida styrelseledamöter i ett aktiemarknadsbolag bör
kunna delta i aktierelaterade incitamentsprogram för anställda
i bolaget. När det här och i det följande talas om styrelseledamöter
avses i första hand sådana styrelseledamöter som inte
är anställda i bolaget eller annat företag i samma koncern
eller står i liknande förhållande till aktiemarknadsbolaget.
Leo-lagen förutsätter att en emission kan riktas till styrelseledamöter.
Emissioner till styrelseledamöter förekommer också i flera
länder där svenska företag är verksamma i betydande
omfattning.
En allmän komplikation är emellertid att det, även om
frågan inte har ställts på sin spets i rättstillämpningen,
får antas att styrelsens ledamöter på grund av jäv
är förhindrade att delta i beredningen av ett förslag till
bolagsstämman om ett incitamentsprogram avsett för dem själva
(se bl.a. SOU 1995:44 s. 207). Ett sådant förslag kan visserligen
inte träffas av jävsregeln om det vid stämman framställs
av en eller flera aktieägare, men misstanke kan i så fall ibland
uppkomma att styrelsen i realiteten ligger bakom förslaget.
Incitamentsprogram avsedda för ledande befattningshavare eller anställda
i allmänhet utgör så viktiga frågor för bolaget
att styrelsen i praktiken måste delta i beredningen och ta ansvar
för programmen. De värderingar som i dessa sammanhang görs
av instrumenten kan aldrig vara exakta. När en sådan emission
skall bedömas av bolagsstämman är styrelsen garant för
att värderingen är gjord på ett godtagbart sätt,
att eventuella subventioner redovisas öppet och att villkoren i övrigt
är rimliga. Enligt Aktiemarknadsnämndens mening bör från
synpunkten av god sed styrelseledamöter inte delta i incitamentsprogram
för ledande befattningshavare eller för personalen i allmänhet
med mindre än att särskilda skäl föreligger. Ett sådant
skäl kan vara att styrelseledamoten i praktiken är verksam i
bolaget på samma sätt som en anställd. Anses
tilldelning till en eller flera styrelseledamöter av sådant
eller liknande skäl böra ske, bör frågan tas upp
som en särskild beslutspunkt vid bolagsstämman.
En annan fråga är hur man skall se på incitamentsprogram
som uteslutande är avsedda för styrelseledamöter. Under
förutsättning att ett sådant program inte har beretts
av någon styrelseledamot eller av bolagsledningen och det inte heller
är styrelsen som lägger fram förslaget för bolagsstämman
anser Aktiemarknadsnämnden att det måste stå bolagsstämman
fritt att – med den majoritet som Leo-lagen föreskriver – bedöma
om ett sådant program är lämpligt med hänsyn till
förhållandena i det aktuella bolaget varvid naturligtvis också
de administrativa kostnaderna för ett sådant särskilt
program måste beaktas. Det är vidare angeläget att det
i förslaget finns en motivering som gör det möjligt för
aktieägarna att nå fram till ett grundat ställningstagande.
Självfallet är det också angeläget att information
lämnas om hur frågan har beretts och att aktieägarna får
underlag för att bedöma om programmet är subventionerat
av bolaget.
Vad som nu har sagts bör enligt Aktiemarknadsnämndens mening
också gälla incitamentsprogram till någon som inte tillhör
styrelsen men avses komma att väljas som styrelseledamot. Inte heller
i det fallet är det enligt nämndens mening lämpligt att
beredningen av frågan om incitament ankommer på styrelsen.
Det görs ibland gällande att incitamentsprogram för styrelseledamöter
baserade på konvertibler eller teckningsoptioner av olika skäl
skulle vara principiellt mera diskutabla än program i vilka styrelseledamöterna
direkt förvärvade aktier i bolaget. Den bakomliggande tanken
är då att på förhand bestämda tider för
omvandling till resp. teckning av aktier kan ge upphov till misstankar
att styrelsen inte i tillräcklig utsträckning beaktar bolagets
långsiktiga intressen. Meningarna i denna fråga är emellertid
starkt delade. Aktiemarknadsnämnden anser att även valet mellan
olika aktierelaterade incitamentsformer måste vara en fråga
för aktieägarna och att den ena eller andra formen inte i sig
bör kunna betraktas som stridande mot god sed.
Vad nu sagts om incitamentsprogram avsedda för styrelseledamöter
gäller också arrangemang genom vilka styrelseledamöternas
arvoden bestäms att utgå i form av aktier, konvertibler eller
teckningsoptioner.
Från synpunkten av god sed på aktiemarknaden bör styrelseledamöter
som också är aktieägare i bolaget inte deltaga i stämmobeslut
om någon form av incitamentsprogram som omfattar dem själva.
3. Program som baseras på syntetiska optioner,
personaloptioner el. likn.
Vissa slags incitamentsprogram leder inte i sig till någon utspädning
av aktieägarnas intresse utan medför endast en kostnad för
bolaget. I den mån programmen innebär att de anställda
tilldelas optioner eller rättigheter som är omedelbart kopplade
till kursen på bolagets aktier kan likväl frågor med
anknytning till god sed på aktiemarknaden uppkomma. De praktiskt
sett mest betydelsefulla exemplen på sådana program är
program baserade på syntetiska optioner och på s.k. personaloptioner.
Incitamentsprogram baserade på syntetiska
optioner ger inte optionsinnehavaren någon rätt att vid en
viss framtida tidpunkt förvärva en aktie (eller något
annat instrument). Optionen ger i stället en rätt att erhålla
ett kontant belopp vars storlek beror på kursen på slutdagen
för en aktie i det bolag som utfärdar optionen – optionen är
i denna mening syntetisk.
Med personaloption – en term som är hämtad från skattelagstiftningen
(se prop. 1997/98:133) – brukar man mena en av arbetsgivarbolaget eller
annat koncernbolag tilldelad rättighet till en anställd att
i framtiden, från bolaget eller den bolaget anvisar, förvärva
värdepapper i bolaget till ett visst på förhand bestämt
pris. Rättigheten utgör alltså ett slags köpoption
men kan inte överlåtas och anses därför, civilrättsligt
och skatterättsligt, inte utgöra något värdepapper.
Normalt gäller att den anställde kan utnyttja personaloptionen
först efter en viss kvalifikationsperiod och endast under förutsättning
att han då alltjämt är anställd i bolaget.
Varken syntetiska optioner eller personaloptioner kan i sig leda till
någon utspädning av aktieägandet. Eftersom bolagets kostnader
för att infria sådana optioner emellertid är beroende
av kursutvecklingen för aktien och därmed inte kan bestämmas
vid tidpunkten för tilldelning av optionen är det vanligt att
bolaget söker skydda sig mot ("hedga") sin riskexponering. Detta
kan ske t.ex. genom förvärv och sedermera överlåtelse
av egna aktier, genom emission av aktier, konvertibler eller teckningsoptioner
eller genom ett swap-avtal med ett värdepappersinstitut. Beroende
på vilken metod som används kan därför även
dessa slags incitamentsprogram, i kombination med hedge-åtgärderna,
leda till en utspädning.
Vad som nedan sägs i detta avsnitt äger också tillämpning
på sådana incitamentsprogram där ett bolag ställer
ut köpoptioner på egna aktier utan att dessa optioner utgör
personaloptioner.
3.1 Beslutsformer
Beslut om incitamentsprogram baserade på syntetiska optioner eller
personaloptioner kan från aktiebolagsrättsliga utgångspunkter
fattas av styrelsen. Det följer av aktiebolagslagens regler för
kompetensfördelningen mellan bolagsorganen. Leo-lagen är inte
tillämplig i sammanhanget.
Enligt Aktiemarknadsnämndens mening står det inte heller i
strid med god sed på aktiemarknaden att beslut om utfärdande
av syntetiska optioner eller personaloptioner fattas av styrelsen. Om
så sker är styrelsen garant för att programmet i fråga
om t.ex. kostnader och tilldelning är utformat på ett sätt
som ligger i aktieägarnas intresse och svarar mot god sed på
aktiemarknaden.
Om ett incitamentsprogram baserat på syntetiska optioner eller
personaloptioner är mycket stort och kan förväntas få
väsentlig betydelse för bolaget, t.ex. genom att kostnaderna
för programmet påtagligt kan komma att inverka på bolagets
resultat, kan det vara lämpligt att programmet föreläggs
bolagsstämman.
Såväl i fråga om syntetiska optioner som om personaloptioner
gäller att det arrangemang som har vidtagits för att infria
optionerna och begränsa bolagets riskexponering kan vara av det slaget
att det måste beslutas av bolagsstämma. Det gäller t.ex.
för det fall beslutet om optionsprogrammet kombineras med en emission
av aktier, konvertibler eller teckningsoptioner till en tredje part som
gentemot bolaget förbinder sig att utnyttja dessa för att infria
personaloptionerna eller om bolaget återköper och sedermera
överlåter egna aktier till optionsinnehavarna. Enligt bestämmelser
i aktiebolagslagen (1975:1385) skall i det senare fallet Leo-lagens beslutsregler
tillämpas. Enligt Aktiemarknadsnämndens mening bör Leo-lagens
beslutsregler tillämpas också i de förstnämnda fallen,
dvs. om en emission av aktier, konvertibler eller teckningsoptioner sker
som ett led i ett personaloptionsprogram och i syfte att den eller de
teckningsberättigade, på det emitterande bolagets uppdrag,
skall teckna instrumenten och leverera dem till optionsinnehavarna (jfr
avsnitt 2.1 ovan).
3.2 Kostnader
Incitamentsprogram baserade på syntetiska optioner kännetecknas
som ovan påpekats av att de kontantavräknas. En sådan
kontantavräkning kan medföra betydande kostnader för bolaget.
Även personaloptioner kan leda till betydande kostnader för
bolaget, särskilt i beaktande av de socialavgiftsuttag som normalt
sker vid utnyttjande av personaloptioner.
Från synpunkten av god sed på aktiemarknaden är det
angeläget att aktieägarna får information om hur stora
kostnader som programmet kan komma att medföra vid olika antaganden
om aktiens framtida kursutveckling, något som lämpligen kan
åskådliggöras genom exempel. Av särskilt stor vikt
är också information om arrangemang som bolaget kan ha vidtagit
för att begränsa sin risk. När programmets konstruktion
medger det bör aktieägarna också, på samma sätt
som vid t.ex. teckningsoptionsprogram, bli informerade dels om optionernas
faktiska eller beräknade marknadsvärde, dels om bolagets eventuella
subventionering av optionsprogrammet. Vid emission i ett bolag vars aktier
inte är föremål för notering eller tillförlitlig
kursbildning bör instrumentens marknadsvärde bestämmas
av en oberoende expert, t.ex. ett värdepappersinstitut
3.3 Tilldelningens storlek
Beträffande tilldelningens storlek i incitamentsprogram baserade
på syntetiska optioner, personaloptioner eller köpoptioner
på egna aktier skall vad som sagts i avsnitt 2.4 ovan tillämpas.
3.4 Styrelseledamöters deltagande
Beträffande styrelseledamöters deltagande i incitamentsprogram
baserade på syntetiska optioner, personaloptioner eller köpoptioner
på egna aktier skall vad som sagts i avsnitt 2.5 ovan tillämpas.
4. Program som baseras på köpoptioner utställda
av någon annan
Förevarande avsnitt behandlar incitamentsprogram som baseras på
icke standardiserade köpoptioner avseende aktier i arbetsgivarbolaget
eller annat bolag i samma koncern och som ställs ut av någon
annan än arbetsgivarbolaget.
4.1 Beslutsformer
Frågan om på vilket sätt ett beslut om köpoptionsprogram
av här aktuellt slag skall fattas för att vara förenligt
med god sed på aktiemarknaden är mer komplex än när
det gäller de tidigare behandlade formerna av incitamentsprogram.
Framställningen är därför uppdelad i två underavsnitt.
I avsnitt 4.1.1 behandlas beslutsordningen i fråga om optionsprogram
baserade på aktier i arbetsgivarbolaget, medan optionsprogram som
baseras på aktier i annat bolag i den koncern i vilken arbetsgivarbolaget
ingår behandlas i avsnitt 4.1.2.
4.1.1 Köpoptionsprogram avseende aktier i arbetsgivarbolaget
eller dotterbolag till detta
Att verkställande direktören eller annan ledande befattningshavare
i ett aktiemarknadsbolag på eget initiativ och på marknadsmässiga
villkor förvärvar köpoptioner avseende aktier i
det egna bolaget (arbetsgivarbolaget) reser i sig inte andra frågor
om god sed på aktiemarknaden än sådana som rör informationsgivning.
Förvärvas optionerna från en fristående part, t.ex.
ett värdepappersinstitut eller en aktieägare och sker förvärvet
utan att arbetsgivarbolaget medverkar till affären, kräver god
sed på aktiemarknaden inte annat än att styrelsen informeras
om saken och att information om innehavet lämnas i årsredovisningen.
Om emellertid arbetsgivarbolaget medverkar till att optionsprogrammet
kommer till stånd, t.ex. genom att ta initiativ till, bidra till
finansieringen av eller administrera optionsprogrammet, bör enligt
Aktiemarknadsnämndens mening beslut om denna medverkan fattas av
arbetsgivarbolagets styrelse. På motsvarande sätt bör
ett förvärv av optioner från en fristående part
på annat än marknadsmässiga villkor underställas
styrelsen för godkännande.
Om optionerna utfärdas av arbetsgivarbolagets moderbolag och detta
i sin tur är ett aktiemarknadsbolag bör enligt nämndens
mening beslutet godkännas av moderbolagets bolagsstämma i former
motsvarande dem som anges i Leo-lagen. Det nu sagda gäller givetvis
oberoende av om arbetsgivarbolaget är noterat eller inte. Det förtjänar
anmärkas att Leo-lagen, till skillnad från insiderlagen, inte
innehåller något undantag för det fallet att ett aktiemarknadsbolag
infriar en köpoption genom att överlåta den underliggande
tillgången. I och med att optionsprogrammet godkänts av bolagsstämman
med Leo-majoritet kan emellertid inte något ytterligare beslut av
stämman anses behövligt för det fall att optionsinnehavaren
väljer att utnyttja optionen.
4.1.2 Köpoptionsprogram avseende aktier i annat
bolag
Flertalet köpoptionsprogram ger rätt
till förvärv av aktier i arbetsgivarbolaget. Det förekommer
emellertid också program som ger rätt till förvärv
av aktier i annat bolag antingen i samma koncern eller utanför koncernen.
Ett exempel på det är när ett aktiemarknadsbolag skapar
ett optionsprogram för befattningshavare i ett onoterat dotterbolag
och baserar detta på av någon utomstående utställda
köpoptioner avseende aktier i moderbolaget. Leo-lagen och de överväganden
som ligger till grund för nämnda lag är då inte tillämpliga.
Enligt nämndens mening är det i det fallet tillräckligt
att moderbolagets beslut om optionsprogrammet fattas av styrelsen.
Ett annat fall som kan förekomma är att anställda i ett
aktiemarknadsbolag erbjuds köp- eller teckningsoptioner i bolagets
moderbolag eller i annat bolag som är aktieägare i aktiemarknadsbolaget.
Om en sådan aktieägare är kund till aktiemarknadsbolaget
eller har andra affärsförbindelser med detta motiverar enligt
nämndens mening risken att övriga ägare i aktiemarknadsbolaget
missgynnas av konstruktionen att beslut om programmet i det fallet normalt
fattas på aktiemarknadsbolagets bolagsstämma. Ett sådant
beslut bör kunna fattas med enkel majoritet, men den aktieägare
som gjort erbjudandet bör i så fall avstå från
att rösta.
4.2 Prissättning
Incitamentsprogram baserade på köpoptioner utställda
av någon utanför arbetsgivarbolaget medför principiellt
sett alltid en risk för att objektiviteten i förhållande
till optionsutfärdaren påverkas hos dem som omfattas av programmet.
God sed får därför normalt anses kräva att villkoren
i köpoptionsprogram är marknadsmässigt utformade, om inte
styrelsen godkänt andra villkor. Även när det gäller
köpoptionsprogram är det emellertid förenligt med god sed
att arbetsgivarbolaget underlättar anställdas deltagande i programmet
genom att helt eller delvis bidra ekonomiskt, om sådan subventionering
redovisas öppet.
4.3 Tilldelningens storlek
Beträffande tilldelningens storlek i incitamentsprogram baserade
på köpoptioner skall vad som sagts i avsnitt 2.4 ovan tillämpas.
4.4 Styrelseledamöters deltagande
Att en styrelseledamot i ett aktiemarknadsbolag på eget initiativ
och på marknadsmässiga villkor förvärvar köpoptioner
avseende aktier i bolaget reser i sig inte andra frågor om god sed
på aktiemarknaden än sådana som rör informationsgivning.
Förvärvas optionerna från en fristående part, t.ex.
ett värdepappersinstitut eller en aktieägare och sker förvärvet
utan att bolaget medverkar till affären, kräver god sed på
aktiemarknaden inte annat än att styrelsen informeras om saken och
att information om innehavet lämnas i årsredovisningen.
Aktiemarknadsnämndens finner inte heller några principiella
hinder mot att bolaget medverkar till att någon utomstående
ställer ut köpoptioner till styrelseledamöter. Med hänsyn
till den risk som kan föreligga för obehörig påverkan
i förhållande till optionsutfärdaren eller annan bör
emellertid styrelseledamöters deltagande i ett sådant program
underställas bolagsstämman för godkännande. Därigenom
ges aktieägarna möjlighet att ta ställning till det lämpliga
i arrangemanget. Stämmans beslut bör i det fallet kunna fattas
med enkel majoritet.
För det fall köpoptioner utfärdas av en ägare i bolaget
kräver enligt nämndens mening god sed att optionsutfärdaren
inte deltar i bolagsstämmans beslut. Därigenom reduceras risken
för framtida lojalitetsband mellan berörda styrelseledamöter
och optionsutfärdaren.
Vid köpoptionsprogram i ett dotterbolag skall vad nu sagts gälla
i fråga om styrelseledamöter i moderbolaget. Nämnden finner
inte heller något hinder föreligga för styrelseledamöter
i dotterbolaget att deltaga i programmet, om dessa inte samtidigt är
ledamöter av moderbolagets styrelse. Beträffande styrelseledamöter
i dotterbolaget som också är styrelseledamöter i moderbolaget,
bör som princip gälla att ledamöter som deltagit i moderbolagsstyrelsens
beslut om – eller på annat sätt medverkat vid tillkomsten av
– optionsavtalet inte bör ingå i den av avtalet omfattade personkretsen,
såvida inte beslut om moderbolagets medverkan fattas av moderbolagets
bolagsstämma.
En särskild fråga är om styrelseledamöter i ett
moderbolag som utfärdar köpoptioner till anställda i ett
dotterbolag kan deltaga i det optionsprogrammet. Svaret på den frågan
måste vara att styrelseledamöter i moderbolaget, som inte är
anställda i moder- eller dotterbolaget, normalt inte bör ingå
i programmet. Styrelsen i moderbolaget föreslår stämman
programmet och är i den meningen också en garant för dess
rimlighet. Ledamöter av styrelsen bör då normalt inte
omfattas av programmet.
5. Information
I linje med vad Aktiemarknadsnämnden
har anfört ovan måste det principiellt sett anföras starka
skäl för att ett beslut om incitamentsprogram som i enlighet
med Leo-lagen har biträtts av aktieägare med minst nio tiondelar
av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda
aktierna skall kunna anses strida mot god sed på aktiemarknaden.
En förutsättning är dock att aktieägarna till ledning
för sitt ställningstagande i god tid har fått ett fullständigt
och adekvat beslutsunderlag
Styrelsens förslag till bolagsstämman bör ge aktieägarna
information om bl.a.
- vilka motiven är för förslaget,
- vilka kategorier i bolaget som berörs av förslaget,
- hur stora volymer av de aktuella instrumenten som skall emitteras,
- ränta och löptid för konvertibla skuldebrev samt
huruvida lånet är efterställt eller ej,
- konverterings- eller teckningskurs resp. lösenbelopp,
- instrumentens marknadsvärde och det pris till vilket instrumenten
skall kunna förvärvas samt, i förekommande fall, hur marknadsvärdet
beräknats och vem som utfört värderingen,
- tilldelningens storlek,
- hur stor utspädningen kan komma att bli och hur den har beräknats
samt vilka effekter den får på viktiga nyckeltal,
- hur stora kostnader programmet kan komma att medföra för
bolaget vid exempel på antaganden om aktiens framtida kursutveckling,
- vilka åtgärder som vidtagits för säkring ("hedge")
av programmet,
- hur stora kostnaderna beräknas bli för säkring av
programmet och eventuella sociala avgifter,
- i vilka former förslaget har beretts, samt
- vilket majoritetskrav som skall tillämpas vid stämmans
beslutsfattande.
Förslaget skall göra det möjligt att bedöma på
vilka förutsättningar olika beräkningar har baserats.
Beroende på det föreslagna programmets konstruktion kan även
andra uppgifter behöva lämnas till ledning för bolagsstämman.
Uppräkningen i detta avsnitt av frågor som bör belysas
är inte uttömmande.
För att aktieägarna skall kunna sätta in det föreslagna
incitamentsprogrammet i ett större sammanhang bör också
en översiktlig beskrivning ges av bolagets övriga aktierelaterade
incitamentsprogram.
Styrelsens fullständiga förslag bör automatiskt översändas
till de aktieägare som har anmält att de avser att deltaga i
stämman. Övriga intresserade bör kunna hämta det på
bolagets hemsida. Förslaget bör finnas tillgängligt minst
två veckor före stämman och detta bör anges i kallelsen.
Av aktiebolagslagen och Leo-lagen följer att det huvudsakliga innehållet
i ett förslag till incitamentsprogram som skall beslutas på
bolagsstämma skall framgå av kallelsen. Detta bör enligt
Aktiemarknadsnämndens mening också gälla i de fall där
Leo-lagens beslutsregler i enlighet med god sed på aktiemarknaden
tillämpas utan att detta följer direkt av lagen.
I de fall där styrelsen beslutar om eller godkänner incitamentsprogram
(syntetiska optioner, personaloptioner och köpoptioner) utan behandling
på bolagsstämma bör i tillämpliga delar sådan
information som här sagts offentliggöras. Informationen bör
ges omedelbart efter styrelsens beslut.
Aktieägarna måste även ha möjlighet att följa
utvecklingen av ett incitamentsprogram under dess löptid. Bolaget
bör därför i årsredovisningen dels beskriva händelser
och utfall under det gångna räkenskapsåret avseende nya
och gamla incitamentsprogram, dels ge en samlad bild av samtliga aktuella
program.
Detta uttalande ersätter AMN 1987:11, 1989:1, 1994:6 och 1998:3.
Sådana uttalanden om incitamentsprogram i enskilda fall som gjorts
före detta uttalande skall inte heller anses vägledande.
___________________
I detta ärende, som har behandlats i plenum, har deltagit ledamöterna
Johan Munck (ordförande), Leif Thorsson (vice ordförande), Carl-Johan
Åberg (vice ordförande), Lars Bredin (vice ordförande),
Elisabet Annell, Ulf Aspenberg, Claes Beyer, Peggy Bruzelius, Claes Dahlbäck,
Bo Damberg, Bo Eklöf, Stefan Erneholm, Bo Hedén, Sigvard Heurlin,
Anders Lannebo,
Per Lundberg, Ulf Magnusson, Tor Marthin, Lennart Ribohn, Jan Stenberg,
Gunnar Widhagen samt experterna Jan-Mikael Bexhed, Peter Bäärnhielm,
Hans Edenhammar, Adine Grate Axén, Sören Lindström, Göran
Nyström, Michael Orrgard, Lars Pehrson och Eva Persson.
På Aktiemarknadsnämndens vägnar
|