Aktiemarknadsnämndens
uttalande 2002:9
2002-03-25
Värderingsutlåtande vid offentligt erbjudande
Till Aktiemarknadsnämnden inkom den 22 mars 2002 en framställning
från Advokatfirman Vinge KB.
BAKGRUND
Beträffande bakgrunden till framställningen lämnas följande
redogörelse, som i allt väsentligt är hämtad ur framställningen
till nämnden.
Ett svenskt aktiemarknadsbolag ("Målbolaget") är
i dag dominerat av utländska aktieägare. Koncernens verksamhet
är i hög grad internationell och fråga har uppkommit huruvida
det skulle vara lämpligt att Målbolaget bytte domicil genom
att ett nytt moderbolag ("NewCo") etableras i annat europeiskt
land varefter NewCo erbjuder samtliga Målbolagets nuvarande aktieägare
att byta sina aktier i Målbolaget mot samma antal aktier i NewCo.
I samband med domicilbytet sker primärregistrering av NewCo-aktien
på mottagarlandets officiella börs, möjligen i kombination
med en sekundär registrering av NewCo (och handel via depåbevis)
på Stockholmsbörsen. Målbolagets aktier skulle i detta
upplägg kvarstå noterade på Stockholmsbörsen till
dess att en efterföljande tvångsinlösen kunnat genomföras
och NewCo (t.ex. genom förhandstillträde) formellt blivit ägare
till samtliga aktier i Målbolaget.
Genomförs transaktionen på ovanstående sätt och
accepteras NewCo:s erbjudande av samtliga nuvarande ägare uppstår
inga relativa förändringar i nuvarande ägarstruktur. Också
i ekonomiska termer blir varje aktieägares situation principiellt
oförändrad.
De förändringar som kan uppstå för aktieägarna
av t.ex. aktiebolagsrättsligt och skatterättsligt slag, genom
att de framgent kommer att äga aktier i ett utländskt bolag
i stället för ett svenskt, kommer att belysas i det prospekt
som upprättas i och för byteserbjudandet.
NewCo:s aktiekapital blir i utgångsläget nominellt, för
att expanderas inför aktiebytet. Initialt etableras NewCo av någon
eller några av de större aktieägarna i Målbolaget
alternativt av en trustee, men finansierat av angivna aktieägare.
I allt väsentligt förutsätts styrelse och företagsledning
komma att bli desamma i NewCo som i Målbolaget.
Aktiebytet NewCo/Målbolaget blir ett rent byte; mellanlikvid utgår
inte. Med undantag för de kostnader som uppstår i sammanhanget
(avseende prospekt etc.) kan en aktieägare som deltar i bytet sägas
"få vad han idag redan har".
I framställningen till Aktiemarknadsnämnden hemställs
att nämnden uttalar
- huruvida det skulle vara oförenligt med god sed på aktiemarknaden
att underlåta att inhämta en "fairness opinion"
i en bytestransaktion med ovan angivet innehåll (läs: domicilbyte);
samt
- om nämnden skulle finna att NBK's regelsystem formellt skulle
innebära krav på "fairness opinion", huruvida nämnden
är beredd att meddela dispens från kravet i ett fall som
detta.
ÖVERVÄGANDEN
I NBK:s rekommendation om offentligt erbjudande om aktieförvärv,
avsnitt IV, finns bestämmelser om värderingsutlåtande
när ledande befattningshavare deltar i ett offentligt erbjudande
samt när ett moderbolag lämnar offentligt erbjudande avseende
aktier i dotterbolag. I bilagan till rekommendationen, punkterna 7 och
14, förutsätts att köparen eller målbolagets styrelse
även i andra fall kan ha anledning att inhämta ett värderingsutlåtande
eller ett yttrande över erbjudandets rimlighet (en "fairness
opinion"). Bestämmelsernas syfte är att minska eller eliminera
den obalans i fråga om kunskap om målbolaget som i en sådan
situation, generellt sett, finns mellan köpare och aktieägare
i bolaget.
I det nu aktuella fallet kommer visserligen intressegemenskap mellan
köparen och åtminstone några av de större aktieägarna
Målbolaget inledningsvis att föreligga, men erbjudandet syftar
inte till ett traditionellt utköp av aktierna utan till ett domicilbyte.
I den utsträckning aktieägarna i Målbolaget accepterar
erbjudandet kommer aktieägarkretsen i NewCo efter budet att vara
identisk med aktieägarkretsen. Enligt Aktiemarknadsnämndens
mening gör sig syftet med de aktuella bestämmelserna i rekommendationen
inte gällande i en sådan situation.
Bestämmelserna i rekommendationen innebär därför
inte att något värderingsutlåtande eller någon
fairness opinion behöver inhämtas inom ramen för det i
framställningen beskrivna förfarandet. Intresset av god sed
på aktiemarknaden kan inte heller i övrigt anses påkalla
att något sådant yttrande inhämtas.
- - - - - - - - -
Detta ärende har med stöd av 7 § arbetsordningen för
Aktiemarknadsnämnden behandlats av ordföranden ensam.
På Aktiemarknadsnämndens vägnar
|