Aktiemarknadsnämndens
uttalande 2002:13
2002-07-01
Fråga om god sed vi utköp av dotterbolag från aktiemarknadsbolag
m.m. (Scania)
Till Aktiemarknadsnämnden inkom den 29 maj 2002 en framställning
från Sveriges Aktiesparares Riksförbund (Aktiespararna).
BAKGRUND
Beträffande bakgrunden till framställningen lämnas följande
redogörelse, som är hämtad ur Aktiespararnas framställning
till nämnden och Scania AB:s yttranden över framställningen.
Scanias aktier är noterade på Stockholmsbörsens A-lista.
Volkswagen AG äger 34 % av aktiekapitalet och är den röstmässigt
störste ägaren i Scania. Volkswagen och Scania är båda
verksamma inom lastbilsmarknaden. I Scanias styrelse ingår bland
andra Volkswagens styrelseordförande Ferdinand Piëch och Berndt
Pischetsrieder, som den 17 april 2002 tillträdde som koncernchef
för Volkswagen AG. Ferdinand Piëch var ordförande i Scanias
styrelse fram till bolagsstämman den 7 maj 2002. Efter detta datum
är Pischetsrieder styrelsens ordförande
Scania ägde sedan 1948 generalagenturen i Sverige för Volkswagen.
I mars 2002 beslutade Scanias styrelse att sälja Din Bil Sverige
AB ("Din Bil") till Volkswagen. Din Bil är återförsäljare
av Volkswagen, Audi, Seat och Skoda samt Porsche i storstadsregionerna
Stockholm, Göteborg och Malmö-Helsingborg. Verksamheten sysselsätter
ca 1 200 personer och svarar för drygt en tredjedel av försäljningen
av de bilar av dessa märken som säljs på den svenska marknaden.
Aktiespararna anser att försäljningen av Din Bil måste
anses vara av stor betydelse för Scania. Trots att Scanias motpart
Volkswagen har mycket stort inflytande över Scania träffas inte
Volkswagen av Leo-lagens regler, eftersom Volkswagen är en juridisk
person som inte faller in under Leo-lagens närståendedefinition.
Detta medför att inte heller punkt 24 i bilaga 1 till Stockholmsbörsens
noteringsavtal blir tillämplig. I den nämnda punkten föreskrivs
att beslut om överlåtelse till bolaget närstående
skall fattas av bolagsstämma och föregås av en oberoende
värdering.
Aktiespararna hänvisar i framställningen vidare till Aktiemarknadsnämndens
uttalande 2002:6. I uttalandet säger nämnden att goda skäl
kan åberopas för att det förfarande som stadgas i punkt
24 bör tillämpas även när en försäljning
sker till en huvudägare som inte ingår i den krets som omfattas
av Leo-lagen.
Volkswagens betydande inflytande över Scania torde enligt Aktiespararnas
uppfattning medföra att sådan närståendeställning
som börsreglerna avser att träffa har uppstått. Syftet
med punkt 24 är vidare att minska risken för att en köpare
(eller säljare) missbrukar sin närståendeställning
vid utformningen av transaktionens villkor till nackdel för aktieägarna.
Volkswagens betydande inflytande över Scania samt företagens
konkurrerande verksamheter torde enligt Aktiespararna medföra att
risk för sådant missbruk föreligger.
Scania har inför beslutet om försäljning av Din Bil uppdragit
åt ABN AMRO Bank att utfärda en oberoende "financial fairness
opinion" rörande affären. Aktiespararna framhåller
att ABN AMRO samtidigt hade andra betydande uppdrag för Volkswagens
räkning. Aktiespararna anser det vara av mycket stor vikt att det
vid transaktioner mellan huvudaktieägare och marknadsnoterade bolag
iakttas stor försiktighet. För att misstankar om överträdelse
av aktiebolagslagens likabehandlingsprincip skall kunna undanröjas
anser Aktiespararna det vara önskvärt att en oberoende värdering
genomförs. Aktiespararna anser inte en att aktör som samtidigt
innehar stora uppdrag för köparen kan betraktas som oberoende.
Aktiespararna har mot denna bakgrund begärt att Aktiemarknadsnämnden
skall uttala sig om huruvida den av ABN AMRO utfärdade "fairness
opinion" kan anses utgöra ett sådant värderingsutlåtande
från en oberoende expert som punkt 24 i bilaga 1 till Stockholmsbörsens
noteringsavtal föreskriver.
Vidare anför Aktiespararna att Scanias styrelse under 2001 ingick
ett femårigt anställningsavtal med bolagets VD Leif Östling.
Avtalet ger VD ytterligare årliga pensionsavsättningar utöver
tidigare överenskommelser och gäller såväl vid VD:s
avskedande som vid frivillig avgång. Särskilt anmärkningsvärt
är enligt Aktiespararna emellertid avtalets koppling till huvudägaren
Volkswagen. Anställningsavtalet skall upphöra tolv månader
efter det att Volkswagen minskat sitt ägande i Scania till under
fem procent. Avtalet med Leif Östling har enligt Scanias årsredovisning
tillkommit på särskild begäran av Volkswagen.
Aktiespararna anser att anställningsavtalet kan ifrågasättas
av flera skäl. Styrelsen tillsätts av bolagsstämman för
att sköta bolagets angelägenheter. En viktig uppgift för
styrelsen är att utse och avtala om ersättning för bolagets
VD. En enskild aktieägare skall inte ha möjlighet att diktera
styrelsens beslut; aktieägarnas beslutanderätt utövas på
bolagsstämman. Att avtalet med Leif Östling har tillkommit på
särskild begäran av Volkswagen strider mot aktiebolagslagens
regler om ansvarsfördelning. Aktiespararna ifrågasätter
om Leif Östling i sin roll som VD verkligen utövar sitt uppdrag
för bolagets och samtliga aktieägares räkning. Konstruktionen
av anställningsavtalet antyder att Leif Östling snarare företräder
ägaren Volkswagen.
Det finns vidare anledning att ifrågasätta anställningsavtalet
utifrån likhetsprincipen. Genom anställningsavtalet har Scania
tillförsäkrat Volkswagen att Leif Östling stannar som VD
i Scania, medan övriga aktieägare inte har någon sådan
garanti. Om Volkswagen väljer att minska sitt ägande i Scania
till mindre än fem procent upphör avtalet att gälla efter
12 månader.
Aktiespararna har begärt att Aktiemarknadsnämnden skall uttala
sig huruvida det överensstämmer med god sed på aktiemarknaden
att ett börsbolags styrelse ingår anställningsavtal med
en verkställande direktör som är direkt knutet till en
huvudägares ägarandel.
I yttranden till nämnden har Scania bl.a. anfört följande.
Styrelsen och VD i Scania har med hänsyn till den speciella ägarbilden
i Scania alltid haft ett särskilt fokus på alla frågor
som riskerat att uppfattas som en grund för ifrågasättande
av oberoendet, inte bara gentemot Volkswagen utan även i förhållande
till bolagets övriga större aktieägare, Investor och Volvo.
Alla transaktioner med bolagets större aktieägare har följts
noggrant av styrelsen för att säkerställa att de gjorts
på armlängds avstånd och på helt kommersiella villkor.
Scania och Volkswagen är inte konkurrenter. Produkter, tjänster,
kundgrupper och marknadsföringen är helt olika beskaffade i
de båda bolagen. Scanias kärnverksamhet - lastbilar och bussar
- hör till kategorin tunga kommersiella fordon över 16 ton medan
Volkswagens kärnverksamhet utgörs av personbilar och lätta
kommersiella fordon.
Ett viktigt skäl till försäljningen av Din Bil som Scanias
styrelse uppmärksammade under hösten 2001 var den strikta varumärkesprofileringspolicy
som Volkswagen genomförde inom hela sitt europeiska generalagent-
och återförsäljarnätverk. Denna policy krävde
en fullständig märkesseparering beträffande försäljning
och marknadsföring av de olika bilmärkena Volkswagen, Audi,
Skoda och Seat. Ett annat skäl till försäljningen av Din
Bil var den allmänna osäkerhet som rådde på marknaden
rörande effekterna av förväntade framtida EU-regler för
personbilsdistributörer. De nödvändiga förändringarna
skulle, förutom arbetsinsatser från Scanias ledning, kräva
investeringar i såväl nya som existerande försäljningslokaler.
Styrelsen fann att detta skulle kunna komma att konkurrera med behov inom
Scanias kärnverksamhet och undersökte alternativa strategier
beträffande försäljning av Din Bil.
Scanias styrelse konstaterade att det huvudsakligen kunde bli frågan
om att sälja till Svenska Volkswagens återförsäljare,
till något privat riskkapitalbolag eller till Volkswagen AG. Redan
vid de inledande diskussionerna inom styrelsen beslutades att, i såväl
styrelsens som aktieägarnas i Scanias intresse, en oberoende värdering
i form av en "financial fairness opinion" skulle inhämtas
från en välrenommerad och oberoende expert, ABN AMRO Bank.
Detta uppställdes av styrelsen som ett krav för att styrelsen
över huvud taget skulle kunna ge sitt godkännande till en försäljning.
I februari 2002 hade Scania endast erhållit ett anbud på
Din Bil som kunde betraktas som skäligt. Detta var anbudet från
Volkswagen. Anbudet presenterades för ABN AMRO som granskade anbudet
i detalj och kom till slutsatsen att det var skäligt ur Scanias synvinkel.
Efter det att ABN AMROs värderingsutlåtande hade erhållits
diskuterade styrelsen frågan om överlåtelse av Din Bil
vid ett extra styrelsemöte per telefon den 21 februari 2002. Styrelseledamöterna
Ferdinand Piëch, Lothar Sander och Detlef Wittig, som nominerats
av Volkswagen, deltog inte i diskussionen med hänsyn till jävssituationen.
Vid mötet beslutades att det formella godkännandet av affären
skulle verkställas genom ett beslut per capsulam. Protokollet från
per capsulam-mötet, i vilket affären formellt godkändes,
översändes därefter till styrelsens medlemmar för
underskrift och returnerades till Scania den 1 mars 2002. Scania understryker
i sitt yttrande till nämnden att protokollet inte sändes till
de tre styrelseledamöterna med anknytning till Volkswagen och att
dessa inte heller undertecknade protokollet.
Punkt 24 i Stockholmsbörsens noteringsavtal var enligt Scania inte
tillämplig på situationen. Enligt Scanias uppfattning finns
det inte heller några andra lagar, regler eller rekommendationer
som föreskriver en skyldighet för Scania att i det aktuella
fallet lägga fram saken för aktieägarnas godkännande
eller att inhämta ett värderingsutlåtande. Inte heller
finns något uttalande från Aktiemarknadsnämnden att en
analog tillämpning av punkt 24 krävdes enligt god sed på
aktiemarknaden.
Försäljningen av Din Bil var, fortfarande enligt vad Scania
uppger i yttrandet till Aktiemarknadsnämnden, av oväsentlig
betydelse för Scania. Verksamheten i Din Bil utgjorde inte en del
av Scanias kärnverksamhet och försäljningen av bolaget
hade endast en mycket marginell inverkan på Scanias resultat och
ställning. Priset för Din Bil motsvarade cirka 1 % av Scanias
marknadsvärde. Din Bils rörelseresultat för åren
1999, 2000 och 2001 uppgick till ungefär 2,2 % av Scanias totala
rörelseresultat för motsvarande år. Något beslut
av bolagsstämma skulle enligt styrelsens uppfattning inte ens ha
krävts om punkt 24 skulle ha varit tillämplig. Som nämnts
ovan inhämtade Scanias styrelse trots detta ett värderingsutlåtande
för att ha ett komplett beslutsunderlag.
Enligt styrelsens mening var de åtgärder som Scania vidtog
i samband med beslutet - bl.a. att Volkswagens styrelserepresentanter
inte deltog i beredandet eller i beslutandet av ärendet och att ett
värderingsutlåtande från ABN AMRO togs in - ändamålsenliga
och uppfyllde det bakomliggande syftet med reglerna i punkt 24, dvs. att
eliminera risken för ett utnyttjande av ett eventuellt informationsövertag.
I sin argumentation rörande innebörden av god sed på
aktiemarknaden i detta avseende hänvisar Aktiespararna till två
olika uttalanden från Aktiemarknadsnämnden som enligt Aktiespararnas
mening skulle kunna påkalla en analog tillämpning av punkt
24, uttalandena 2002:6 och 1999:19. Scania anser att varken uttalandet
2002:6 eller uttalandet 1999:19 innehåller något klart ställningstagande
som innebär att en analog tillämpning skall göras i ett
fall som det förevarande.
En uppfattning att blotta risken för misstanke om ett eventuellt
missbruk skulle vara tillräcklig för att punkt 24 skall tillämpas
står inte i överensstämmelse med punkt 24 och skulle i
praktiken innebära att alla transaktioner med större aktieägare
alltid skulle omfattas. Mot bakgrund av bl.a. noteringsavtalets konstruktion
och ordalydelse för en sådan tolkning enligt Scanias uppfattning
alltför långt.
Vad gäller anlitandet av ABN AMRO Bank framhåller Scania att
såväl Scania som Volkswagen är multinationella företag
som bedriver verksamhet över hela världen. Bägge bolagen
har affärsförhållanden med åtskilliga banker och
finansiella institutioner i olika delar av världen. Företagens
storlek och deras spridda geografiska verksamhetsområden gör
det nödvändigt att engagera mer än en bank eller en finansiell
institution för att lösa bolagens behov av finansiella tjänster.
Scania har inte anlitat ABN AMRO Bank i större utsträckning
än andra banker och finansiella institutioner. Enligt information
som har erhållits från Volkswagen har inte heller Volkswagen
anlitat ABN AMRO i större utsträckning än andra banker
och finansiella institutioner.
När ABN AMRO accepterade uppdraget beträffande försäljningen
av Din Bil till Volkswagen bekräftade ABN AMRO till Scania att det
inte förelåg några intressekonflikter.
Scania har till sitt yttrande fogat ett brev från ABN AMRO Bank
med en detaljerad beskrivning av de åtgärder ABN AMRO vidtog
innan banken accepterade uppdraget från Scania och av de åtgärder
som vidtogs i samband med att värderingen utfördes.
I brevet lämnas inledningsvis en redogörelse för bankens
organisation och verksamhet. Enligt brevet tillhandahåller banken
ett brett fält av finansiella tjänster. Som en följd av
detta skulle intressekonflikter ibland kunna uppstå. Banken följer
emellertid alla tillämpliga lagar, andra regler och "best market
practice" för att hantera sådana risker, inkluderande
s.k. Chinese Walls som begränsar informationsflödet mellan olika
delar av banken.
ABN AMRO uppger vidare att en jävskontroll av ABN AMROs globala
uppdragskommitté genomfördes innan banken accepterade uppdraget.
Genomgången och värderingen av Din Bil och Volkswagens bud
gjordes av personal anställd på corporate finance-avdelningen
vid ABN AMROs kontor i Stockholm och London. Inte vid något tillfälle
under denna period åtog sig ABN AMRO något corporate finance-uppdrag
för Volkswagens räkning. Ingen information beträffande
Scanias värderingsuppdrag var känd för övriga avdelningar
inom banken och ingen information om ABN AMROs begränsade deltagande
i Volkswagens allmänna finansiering var känd för corporate
finance-avdelningen.
Vad gäller anställningsavtalet med bolagets VD Leif Östling
anför Scanias styrelse att Östling är en mycket respekterad
och uppskattad verkställande direktör, som framgångsrikt
har lett Scania genom en period med besvärande osäkerhet rörande
Scanias långsiktiga ägarstruktur och alltid har arbetat i bolagets
och samtliga aktieägares bästa intresse.
Syftet med det nya avtalet var att tillförsäkra stabilitet
och kontinuitet för Scania genom att sluta ett femårskontrakt
istället för ett tvåårskontrakt, vilket Leif Östling
tidigare hade. Det nya avtalet träffades i bolagets och samtliga
aktieägares intresse. Avtalet fungerar som ett incitament för
Leif Östling att inte avgå under en femårsperiod. Även
om frågan om ett mer långvarigt anställningsavtal med
Leif Östling togs upp av en styrelseledamot nominerad av Volkswagen,
var det styrelsen som konstaterade att ett sådant avtal skulle ligga
i Scanias intresse. Ersättningskommittén inom Scanias styrelse
skötte förhandlingarna rörande det nya anställningsavtalet
med Leif Östling. Vid tidpunkten för förhandlingarna var
Scanias styrelseordförande, Ferdinand Piëch, även ordförande
för ersättningskommittén.
Aktiespararnas påstående att rätten till extra pensionsavsättningar
gäller även för det fall Leif Östling frivilligt avgår
från sin post är inte korrekt. Tvärtom upphör i ett
sådant fall rätten till extra pensionsavsättningar efter
utgången av hans uppsägningsperiod om sex månader. Det
nya anställningsavtalet ger Leif Östling bland annat en rätt
till extra pensionsavsättningar under en period om fem år.
Med undantag för uppsägning från Leif Östlings sida
påverkas inte rätten till extra pensionsavsättningar av
en förkortning eller uppsägning av anställningskontraktet.
För det fall Volkswagen reducerar sitt innehav i Scania till mindre
än 5 %, upphör emellertid avtalet att gälla efter tolv
månader. I en sådan situation kvarstår dock rätten
till extra pensionsavsättningar till och med mars månad år
2006.
Det är inte ovanligt att sådana anställningsavtal innehåller
en s.k. "change of control"-klausul, vilken ger den verkställande
direktören en rätt att avträda från sin post, med
bibehållen rätt till ersättning under viss tid, om det
inträffar en betydande förändring av bolagets ägarstruktur.
Som exempel kan nämnas att Leif Östlings gamla anställningsavtal
med Scania innehöll en "change of control"-klausul, som
gav honom rätt att lämna bolaget med två års kompensation
för det fall bolaget ägarstruktur ändrades markant.
Anledningen till att det nya anställningsavtalet inte kom att innehålla
en mera vanligt utformad "change of control"-klausul var dels
att den EU-kommissionen hade beslutat att Volvo var tvunget att överlåta
sina aktier i Scania senast i april 2004, dels att Investors långsiktiga
ställning till ägandet i Scania vid den aktuella tidpunkten
var oklar. Med beaktande av denna osäkerhet om ägarstrukturen
på lång sikt ville Leif Östling inte acceptera ett femårsavtal
utan att tillförsäkra sig en möjlighet att kunna frånträda
sitt uppdrag vid en ägarförändring och krävde att
den s.k. "change of control"-klausul som han sedan tidigare
hade skulle kvarstå i avtalet.
Vid den aktuella tidpunkten ansågs därför den bästa
lösningen på problemet vara att avtala om en "change of
control"-klausul som var kopplad enbart till den stora aktieägare
som senast hade förvärvat sina aktier och uttryckt ett långsiktigt
intresse för bolaget, dvs Volkswagen. Därigenom skulle den "change
of control"-klausul, som Leif Östling begärde, endast utlösas
av en betydande förändring i en huvudaktieägares aktieinnehav
och inte av någon annan huvudaktieägares avyttring.
Enligt styrelsens mening är villkoren i det nya avtalet sett som
en helhet mer fördelaktiga för Scania än det tidigare avtalet
och därför i samtliga aktieägares intresse.
Scania anser sammanfattningsvis att bolaget inte har handlat i strid
med god sed på den svenska aktiemarknaden.
Under skriftväxlingen i ärendet har Aktiespararna uttalat att
de åtgärder som Scania vidtagit för att undvika jävsproblematik
kan anses vara ändamålsenliga och självklara. Aktiespararna
påstår inte att Volkswagen missbrukat sitt eventuella informationsövertag
men efterlyser ett uttalande från Aktiemarknadsnämnden rörande
Scanias ställningstagande att inte tillämpa de regler som utarbetats
på aktiemarknaden för att eliminera misstankar om missbruk.
ÖVERVÄGANDEN
Inom ramen för självregleringen på aktiemarknaden utfärdade
Stockholms Fondbörs år 1991 en rekommendation som behandlade
vissa utköp av rörelse eller aktier från aktiemarknadsbolag.
Rekommendationen upphävdes den 1 mars 2001 samtidigt som dess materiella
innehåll togs in som punkt 24 i bilaga 1 till Stockholmsbörsens
noteringsavtal.
Den aktuella regleringen innebär bl.a. att, om ett på börsen
noterat bolag eller dess dotterbolag beslutar om att överlåta
aktier i ett dotterbolag eller om att överlåta rörelse
till en befattningshavare i bolaget och överlåtelsen är
av icke oväsentlig betydelse för bolaget, beslut om utköpet
skall fattas eller godkännas av bolagsstämma i börsbolaget.
Dessutom skall styrelsen inhämta ett värderingsutlåtande
från en oberoende expert avseende föremålet för
utköpet och upprätta en redogörelse för utköpet.
Avsikten är att redogörelsen skall innehålla den finansiella
och övriga information som är av väsentlig betydelse för
aktieägarnas möjlighet att bilda sig en självständig
uppfattning om värdet av föremålet för utköpet
och om utköpets betydelse för bolaget.
Både värderingsutlåtandet och styrelsens redogörelse
skall hållas tillgängliga för aktieägarna minst två
veckor före den bolagsstämma som skall behandla frågan.
Värderingsutlåtandet och redogörelsen skall också
läggas fram vid stämman.
Även NBK:s rekommendation om offentligt erbjudande om aktieförvärv
upptar vissa bestämmelser om utköp. Om ledande befattningshavare
deltar i ett offentligt erbjudande följer det av punkterna IV.1-3
i rekommendationen att målbolaget skall inhämta ett värderingsutlåtande
avseende aktierna i bolaget av en oberoende expert.
Reglerna om utköp i noteringsavtalet och NBK:s rekommendation bärs
upp av ett likartat syfte, nämligen att minska risken för att
köparen missbrukar ett informationsövertag i fråga om
värdet på rörelsen eller aktierna i fråga.
En förutsättning för att punkt 24 skall vara tillämplig
är att transaktionen är av icke oväsentlig betydelse för
börsbolaget. Av de uppgifter som Scania har lämnat måste
anses framgå att överlåtelsen av Din Bil inte var av
sådan betydelse för Scania. Enligt Aktiemarknadsnämndens
mening har det redan av detta skäl saknats anledning för Scania
att tillämpa den i punkt 24 fastslagna proceduren.
Även om således försäljningen av Din Bil till Volkswagen
inte träffas av punkt 24, bilaga 1 till noteringsavtalet, kan det
finnas skäl för ett börsbolag att, såsom Scania har
gjort, i en situation av detta slag inhämta ett värderingsutlåtande.
Ett sådant utlåtande bör i så fall avges av en
oberoende expert.
Aktiemarknadsnämnden övergår till Aktiespararnas fråga
huruvida den av ABN AMRO utfärdade "fairness opinion" kan
anses utgöra ett värderingsutlåtande från en oberoende
expert.
I FFFS 1998:21 Om handel och tjänster på värdepappersmarknaden
1 kap. 3 § föreskriver Finansinspektionen att ett värdepappersinstitut
vid uppbyggnaden av sin verksamhet skall i såväl tekniskt,
fysiskt och personellt som organisatoriskt hänseende se till att
det inte uppstår intressekonflikter i samband med utförande
av egna affärer, uppdrag åt emittenter och andra kunder.
Föreskriften kompletterades i februari 2001 med självreglering
genom att Svenska Fondhandlareföreningens styrelse fastställde
principer och riktlinjer för corporate finance-verksamhet, vilka
bör utgöra förebild för medlemsföretagen vid
utformningen av interna riktlinjer och rutiner. Bland annat sägs
att innan ett värdepappersinstitut åtar sig ett nytt uppdrag
inom corporate finance-verksamheten bör kontroll göras om detta
kan komma i konflikt med institutets intressen eller med andra uppdrag
institutet har i sin corporate finance-verksamhet. Institutet bör
ha rutiner för analyser av eventuella risker för institutet
från kommersiella, finansiella, legala och anseendemässiga
utgångspunkter innan ett uppdrag slutligen antas. Det kan vara lämpligt
att institutet utformar en organisation för prövning av nya
uppdrag innefattande ledande företrädare för corporate
finance-verksamheten.
Av utredningen i ärendet framgår att ABN AMRO har följt
dessa regler och även i övrigt haft en organisation som varit
ägnad att säkerställa att banken skulle kunna inta en oberoende
ställning vid behandlingen av det aktuella värderingsuppdraget.
Enligt de uppgifter som lämnats i ärendet har varken Scania
eller Volkswagen anlitat ABN AMRO som sin bankkontakt i större utsträckning
än andra banker och finansiella institutioner. Under sådana
förhållanden finner nämnden att skäl saknas att ifrågasätta
bankens oberoende.
Av det anförda följer att Scania i de hänseenden som nu
har behandlats har agerat i enlighet med god sed på aktiemarknaden.
När det slutligen gäller frågan om det anställningsavtal
som Scanias styrelse under 2001 ingick med bolagets VD Leif Östling
finns det ingen anledning att ifrågasätta Scanias uppgift att
styrelsen konstaterat att ett sådant avtal skulle ligga i Scanias
intresse, låt vara att den av Aktiespararna berörda formuleringen
i årsredovisningen lätt kunnat missuppfattas. Nämnden
känner till att s.k. "change of control"- klausuler inte
är ovanliga i avtal med verkställande direktörer, och den
omständigheten att den aktuella klausulen behandlade endast Volkswagens
ägarandel får tillskrivas de omständigheter kring Scanias
ägarförhållanden som Scania har berört i sina svar
till nämnden. Nämnden finner inte anledning att från synpunkten
av god sed på aktiemarknaden ifrågasätta avtalet eller
omständigheterna kring dess tillkomst.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
I behandlingen av detta ärende har deltagit: Johan Munck (ordförande),
Leif Thorsson (vice ordförande), Lars Bredin (vice ordförande),
Ulf Aspenberg, Bo Eklöf och Ulf Magnusson.
På Aktiemarknadsnämndens vägnar
|