Aktiemarknadsnämndens
uttalande 2002:20
2002-09-30
Fråga om budgivares begäran om extrastämma i målbolaget
för att välja ny styrelse under pågående budperiod
och fråga om närstående.
Till Aktiemarknadsnämnden inkom den 12 september 2002 en framställning
från Sveriges Aktiesparares Riksförbund (Aktiespararna).
BAKGRUND
Beträffande bakgrunden till framställningen lämnas följande
redogörelse, som är hämtad ur Aktiespararnas framställning
till nämnden. I ärendet har Kaupthing Bank hf och styrelsen
för JP Nordiska yttrat sig. Aktiespararna har kommenterat dessa yttranden.
Aktierna i Bankaktiebolaget JP Nordiska ("JP Nordiska") är
noterade på Stockholmsbörsens O-lista. Det isländska bolaget
Kaupthing Bank hf ("Kaupthing") äger ca f n 33 procent
av aktierna i JP Nordiska sedan bolaget den 12 september ökat sitt
innehav med 5 procentenheter genom förvärv.
Aktierna i Kaupthing är noterade på Islands fondbörs.
Kaupthings verkställande direktör, Sigurdur Einarsson, är
ledamot i styrelsen för JP Nordiska.
Kaupthing lämnade genom pressmeddelande den 29 augusti 2002 ett
offentligt erbjudande till aktieägarna i JP Nordiska genom vilket
Kaupthing erbjöd JP Nordiskas aktieägare 9,55 aktier i Kaupthing
för varje aktie i JP Nordiska. Ett erbjudandeprospekt beräknas
offentliggöras och distribueras till aktieägarna i JP Nordiska
i slutet av oktober 2002. Anmälningsperioden förväntas
löpa från slutet av oktober 2002 till mitten av november 2002.
Styrelsen i JP Nordiska har den 3 september 2002 behandlat erbjudandet
och beslutat att från en oberoende expert inhämta en s k fairness
opinion, dvs ett utlåtande om huruvida erbjudandet är skäligt
ur finansiell synvinkel. Avsikten har varit att styrelsen därefter
skall behandla frågan om rekommendation till bolagets aktieägare.
JP Nordiska avser att publicera sin delårsrapport för kvartal
3 den 25 oktober.
Kaupthing har den 3 september 2002 begärt att styrelsen i JP Nordiska
skall kalla till extra bolagsstämma, vilken skall behandla val av
styrelse. Vid ett extra styrelsemöte den 11 september 2002 beslöts
att sådan stämma skall hållas den 15 oktober 2002. I
pressmeddelande den 16 september 2002 meddelades att Kaupthing vid den
extra bolagsstämman kommer att föreslå att styrelsen,
utöver arbetstagarrepresentanter, skall bestå av sex ledamöter.
Tre ledamöter föreslås till omval och tre till nyval.
Vidare angavs att Kaupthings förslag stöds av aktieägare
som kontrollerar sammanlagt 57,4 procent av kapital och röster i
JP Nordiska. Bland dessa återfinns vid sidan av Kaupthing även
Länsförsäkringar och Lars Magnusson.
Enligt Aktiespararnas framställning blir det den av Kaupthing vid
den extra bolagsstämman tillsatta styrelsen som kommer att såväl
lämna rekommendation om budet som publicera delårsrapport.
Aktiespararna framhåller att denna rapport är särskilt
viktig för aktieägarna eftersom dessa snart skall ta ställning
till budet.
Aktiespararna hänvisar till Näringslivets Börskommittés
(NBK:s) rekommendation om offentligt erbjudande om aktieförvärv,
avsnitt II punkt 12. Enligt bestämmelsen skall målbolagets
styrelse inom skälig tid före acceptfristens utgång offentliggöra
sin uppfattning om erbjudandet. Som framgår av NBK:s kommentar till
rekommendationen är syftet med denna regel att tillgodose det stora
intresse aktieägarna har av att få veta styrelsens uppfattning
om budet - inte minst mot bakgrund av att styrelsen har störst insikt
i förhållandena.
Aktiespararna anser att det är av största vikt att aktieägarna
får ta del av styrelsens uppfattning om budet. En anledning härtill
är naturligtvis som NBK anger att styrelsen i målbolaget normalt
har stor insikt i förhållandena, såsom exempelvis värderingen
av målbolaget, rimligheten i förespeglade synergieffekter,
budgivarens lämplighet som ägare, målbolagets strategiska
mål och framtidsplaner etc. Som ytterligare en anledning till att
styrelsens uttalande är viktigt framhåller Aktiespararna att
styrelsen har tillsatts av de aktieägare som har att ta ställning
till budet och därför med fog kan antas se till samtliga aktieägares
bästa, snarare än budgivarens, då den gör sitt uttalande
om erbjudandet. Den sittande styrelsen kan således enligt Aktiespararnas
mening antas vara förhållandevis obunden gentemot budgivaren
vilket, i kombination med styrelsens insikt i förhållandena,
gör att just målbolagets sittande styrelses uttalande är
av särskild vikt för aktiemarknaden då den tar ställning
till budet.
JP Nordiskas styrelse har beslutat att inhämta ett värderingsutlåtande
från en oberoende expert innan styrelsen gör sitt uttalande
om budet (jmf NBK:s rekommendation avsnitt IV). Därav följer
att styrelsens uttalande om budet avsetts dröja till dess värderingsutlåtande
inhämtats och kunnat analyseras av styrelsen.
Om det är den nya styrelsen som gör uttalandet om budet är
risken att uttalandet inte blir det insiktsfulla och från budgivarens
intressen oberoende uttalande som NBK har förutsatt. Om den sittande
styrelsen skulle hinna göra sitt uttalande strax innan den blir utbytt,
måste det ifrågasättas dels om styrelsen fått tillräckligt
med tid på sig att utforma uttalandet, dels om den sittande styrelsen
förmår vara objektiv mot den budgivare som beslutat att avsätta
den.
Det är Aktiespararnas uppfattning att Kaupthings agerande inte
kan vara förenligt med god sed på den svenska aktiemarknaden.
Aktiespararna anser att god sed i stället måste vara att låta
den vid erbjudandets avgivande sittande styrelsen i målbolaget göra
sitt uttalande om budet och att man avvaktar med åtgärder syftande
till styrelseförändringar till dess acceptfristen löpt
ut.
Aktiespararna har vidare hemställt att Aktiemarknadsnämnden
prövar följande fråga.
Länsförsäkringar AB ("LF") ägde före
den 10 september 2002 ca 3,3 procent av aktierna i Kaupthing och är
därigenom bland de tio största aktieägarna. Vidare är
LF:s verkställande direktör styrelseledamot i Kaupthing.
LF meddelade den 10 september 2002 genom ett flaggningsmeddelande att
LF hade förvärvat aktier motsvarande 11,5 procent av samtliga
aktier och röster i JP Nordiska Ett bolag inom IKEA-sfären meddelade
samma dag att man hade avyttrat samma antal aktier.
I ett särskilt pressmeddelande samma dag gav LF uttryck för
sin uppfattning att Kaupthing är ett intressant innehav med möjlighet
till god värdeutveckling. LF uppgav sig ha förvärvat en
post i JP Nordiska utifrån en positiv grundsyn på det bud
som Kaupthing lämnat till JP Nordiskas aktieägare.
NBK:s Rekommendation om offentligt erbjudande om aktieförvärv
anses enligt Aktiespararna allmänt ge uttryck för en likabehandlingsprincip
som innebär att en budgivare (och närstående till denne)
skall behandla aktieägarna i målbolaget lika. Det finns i rekommendationen
angivna undantag från denna princip.
Rekommendationen innehåller vidare regler om åtgärder
vidtagna av närstående (II. punkt 11). Syftet med dessa bestämmelser
torde i första hand vara att undvika kringgåenden av rekommendationen
och dess syften.
Aktiespararna anser att NBK:s rekommendation i denna del skall tolkas
restriktivt, då det eljest skulle öppna möjlighet för
förfaranden från budgivare och till budgivaren relaterade parter
att agera illojalt på bekostnad av aktieägarna i målbolaget
- och oftast - minoritetsaktieägarna.
Enligt Aktiespararna är LF att anse som närstående till
Kaupthing. Grunden för denna bedömning är att LF ingår
i kretsen av större aktieägare i Kaupthing och att LF:s verkställande
direktör även är styrelseledamot i Kaupthing. Aktiespararna
hänvisar dessutom till LF:s uttalande i pressmeddelandet den 10 september
2002. LF har enligt Aktiespararna genom sitt agerande tydligt visat att
man samverkar med Kaupthing vid genomförandet av budet. LF är
därmed köparen närstående vilket gör att LF
enligt rekommendationen bör jämställas med köparen.
Aktiespararna anser att en samlad bedömning av föreliggande
omständigheter ger vid handen att Kaupthing i det offentliga erbjudandet
måste erbjuda samtliga aktieägare i JP Nordiska möjlighet
att överlåta sina aktier även på de villkor som
LF förvärvat aktier i målbolaget. LF:s köp av aktier
i JP Nordiska har eljest möjliggjort för en större aktieägare,
i detta fall IKEA-sfären genom bolag, att komma i åtnjutande
av villkor som ej erbjuds övriga aktieägare.
Aktiespararna har begärt att Aktiemarknadsnämnden uttalar sig
i följande frågor.
- Är det förenligt med god sed på den svenska aktiemarknaden
att en budgivare i kraft av sitt befintliga aktieägande i målbolaget
begär en extra bolagsstämma i målbolaget för att
välja ny styrelse under pågående budperiod?
- Om svaret på fråga 1 ovan skulle vara jakande, är
det då förenligt med god sed på aktiemarknaden att
begäran görs före det att målbolagets styrelse
hunnit göra sitt uttalande om budet?
- Är Kaupthings agerande i detta enskilda fall förenligt
med god sed på aktiemarknaden?
- Är Länsförsäkringar att anse som närstående
till Kaupthing?
- Är det förenligt med god sed på aktiemarknaden att
inte erbjuda samtliga aktieägare i JP Nordiska samma villkor i
vad avser betalningsvaluta och pris, som den aktieägare som sålt
till Länsförsäkringar har erhållit.
I yttrande till nämnden har Kaupthing bl.a. anfört följande.
JP Nordiska förvärvade under 2001 fondkommissionärsfirman
Matteus. I februari 2002 förvärvade Kaupthing fondkommissionärsfirman
Aragon och i juni beslutade ägarna till JP Nordiska och Aragon att
firmorna skulle gå samman.
Arbetet med att integrera de förvärvade verksamheterna i JP
Nordiska har ställt stora krav på ledningen i bolaget. Arbetet
har dessutom försvårats pga den dramatiska nedgången
i affärsflödet inom de områden som bolaget arbetar med.
Integrationsarbetet har därför i accelererande takt ställt
krav på kraftiga kostnadsbesparingar som även inneburit minskning
av personalen. Detta arbete måste drivas av en ledning som inte
bara har ägarnas utan även personalens förtroende.
Kaupthing har som största ägare i JP Nordiska sedan juni 2002
haft ett mycket stort intresse av att integrations- och rationaliseringsprocessen
drivs med största kraft. Det är Kaupthings bestämda uppfattning
att Kaupthing som aktiv ägare har sökt befrämja integrations-
och rationaliseringsprocessen utan att ha fått erforderligt stöd
och engagemang från alla styrelseledamöter.
Inför ett styrelsemöte i JP Nordiska den 3 september 2002 fördes
med olika medlemmar i styrelsen i JP Nordiska diskussioner om nödvändiga
förändringar i ledningen för bolaget. Då Kaupthing
vid styrelsemötet mötte motstånd mot vad Kaupthing i sin
egenskap av största ägare ansåg vara sådana nödvändiga
förändringar som låg i alla aktieägares intresse,
och dessutom styrelsemajoriteten genomdrev en annan ledningsförändring
som enligt Kaupthings mening är till avsevärd nackdel för
JP Nordiska, fanns inget alternativ till att omgående begära
att en extra bolagsstämma sammankallades. En aktieägare som
noterar att bolagsledningen utövas på ett sätt som inte
längre bedöms ha aktieägarmajoritetens stöd måste
kunna förlita sig på de ägarstyrningsmekanismer som lagstiftningen
uppställt i aktieägarnas gemensamma intresse.
Som framgått av ett pressmeddelande från JP Nordiska av den
16 september 2002 är det inte Kaupthings önskemål att
få hela styrelsen utbytt. Kaupthing har endast önskat byta
tre personer i en styrelse om totalt tio medlemmar. Dock har ytterligare
två styrelseledamöter förklarat, som det kan antas med
hänvisning till hittillsvarande ägarförändringar,
att de inte önskar fortsätta i JP Nordiskas styrelse. Det av
Kaupthing önskade utbytet inskränker sig till minsta möjliga
förändring för att uppnå nödvändiga förändringar
i JP Nordiskas ledning och som samtidigt bättre återspeglar
JP Nordiskas nuvarande ägarbild (dvs före ett tänkt genomförande
av budet). Det är inte och har aldrig varit Kaupthings avsikt att
styrelseförändringen skall göras för att få
en styrelse som är mer positiv till Kaupthings offentliga erbjudande.
Det är Kaupthings och Kaupthings rådgivares uppfattning att
det föreligger mer än tillräcklig tid för investmentbanken
att avge en fairness opinion och för den nuvarande styrelsen att
begrunda denna samt avge ett uttalande i anledning av budet väl före
den extra bolagsstämman den 15 oktober 2002. Styrelsen har för
övrigt också haft kontroll inom lagens ramar över när
stämman skall avhållas. Tiden från den 3 september till
den 15 oktober är sex veckor lång. Såvitt är bekant
är tidsplaneringen sådan att fairness opinion skall lämnas
senast den 10 oktober 2002, medan Kaupthings bud- och noteringsprospekt
bör färdigställas senast den 18 oktober 2002.
Att en styrelse efter förutsedda förändringar vid bolagsstämman
den 15 oktober skulle inta en sådan partisk hållning i Kaupthings
favör, att den påverkar utformningen av den delårsrapport
som skall avges den 25 oktober, är ett alltför långtgående
och konspiratoriskt antagande. Den nya tänkta styrelsens medlemmar
är personer med gott anseende och stark integritet och är naturligen
väl förtrogna med sitt ansvar gentemot JP Nordiskas samtliga
aktieägare, oaktat att styrelsen valts med ett avgörande stöd
av Kaupthing.
Det är i alla lägen, oavsett om ett offentligt bud föreligger
eller inte, vitalt att en aktieägare bevaras vid sin rätt enligt
aktiebolagslagen att vidta de åtgärder aktieägaren finner
erforderliga för att bevara värdet av sitt ägande i ett
bolag. Att förhindra detta i en budsituation kan medföra svåröverskådliga
och allvarliga ekonomiska konsekvenser för en aktieägare som
även är budgivare.
Kaupthings uppfattning är att det inte kan anses strida mot god
sed på aktiemarknaden att en begäran om en bolagsstämma
framställs före det att målbolagets styrelse avgivit sitt
uttalande om budet.
Vad gäller Aktiespararnas frågor 4 och 5 anför Kaupthing
i sammandrag följande.
Som framgår av Länsförsäkringars pressmeddelande
av den 10 september 2002 har Länsförsäkringar löpande
prövat möjligheten att öka innehavet av aktier i Kaupthing.
Genom att säljaren av den aktuella aktieposten var beredd att sälja
öppnades en sedan en längre tid sökt möjlighet. Genom
förvärvet av aktieposten möjliggörs för Länsförsäkringar
att genom Kaupthings offentliga erbjudande öka sitt innehav till
ca 5,9 procent av aktierna i Kaupthing. Detta förutsätter dock
dels att Länsförsäkringar accepterar erbjudandet, något
som företaget inte förbundit sig att göra, dels att Kaupthing
fullföljer erbjudandet.
Länsförsäkringars förvärv av aktieposten skedde
inte på föranlåtande av Kaupthing. Inte heller har Länsförsäkringar
erbjudit sig gentemot Kaupthing att förvärva aktieposten för
att underlätta det offentliga erbjudandet. Beslutet att förvärva
aktieposten är helt Länsförsäkringars eget och det
är därför felaktigt att beskriva Länsförsäkringars
förvärv som en samverkan med Kaupthing.
Inte heller är Länsförsäkringars förhållande
till Kaupthing av den art som NBKs rekommendation anger för att Länsförsäkringars
åtgärder skall jämställas med budgivarens. Ingen
av punkterna i rekommendationens avsnitt II 11 a) - d) är tillämplig.
Kaupthing och Länsförsäkringar ingår inte i samma
koncern, har inte träffat en överenskommelse om att genom ett
samordnat utövande av rösträtten inta en långsiktig
gemensam hållning i fråga om bolagets förvaltning. Av
föregående stycken framgår även att Länsförsäkringar
inte samverkat med Kaupthing i de avseende som rekommendationen avser,
varken till följd av avtal eller eljest.
Kaupthing har inte informerats av Länsförsäkringar om
villkoren för Länsförsäkringars förvärv
av aktieposten. Såvitt Kaupthing uppfattat har dock Länsförsäkringars
förvärv inte skett till villkor som varit gynnsammare för
överlåtaren än vilkoren i Kaupthings offentliga erbjudande.
Länsförsäkringar har inte heller informerat Kaupthing om
vederlagsformen.
Kaupthing hänvisar även till att det är relativt vanligt
förekommande på den svenska marknaden att en budgivare, som
erbjuder aktier i likvid, parallellt härmed köper aktier över
börsen, givetvis mot kontant betalning.
Länsförsäkringar AB har beretts tillfälle att yttra
sig över framställningen men har förklarat att man avstår
och hänvisar till Kaupthings yttrande.
Styrelsen för JP Nordiska har i sitt yttrande redogjort för
sin uppfattning om vad som förekommit i styrelsearbetet i berörda
avseenden. Styrelsen anser bl.a. att Kaupthings skrivelse till nämnden
frammanar en felaktig bild av bakgrunden till samgåendet med Aragon
och integrationsarbetet. Styrelsen säger sig också vid sammanträdet
den 3 september 2002 ha fått det bestämda intrycket att Kaupthing
önskade att extra bolagsstämma skulle sammankallas snarast och
således utan hänsyn till den kommande behandlingen av det uttalande
över erbjudandet som styrelsen har att avge.
Aktiespararna understryker i sitt avslutande yttrande att aktieägarna
har ett särskilt intresse av att veta att den av budgivaren oberoende
styrelsen fortfarande kontrollerar bolaget. Om styrelsen innan budtidens
utgång har möjlighet att genast byta ut styrelsen är det
de facto budgivaren som styr bolaget och aktieägarnas valmöjlighet
i samband med budet saknar betydelse. Vad skulle till exempel hända
om budgivaren inte skulle fullfölja budet på grund av uppställda
villkor som budgivaren disponerar över?
Aktiespararna framhåller vidare bl.a. att styrelsen representerar
samtliga aktieägare i bolaget. I samband med ett offentligt bud har
den en mycket viktig roll som kontrollorgan inte bara i samband med utformningen
av styrelsens uttalande utan även för att säkerställa
att inte budgivaren tar över bolaget i förtid eller kommunicerar
en bild av bolaget som på felaktiga grunder gynnar budet. En oförändrad
styrelse garanterar även i övrigt aktieägarna korrekt information
om målbolagets ekonomiska ställning.
Beträffande frågorna 4 och 5 anför Aktiespararna i sitt
avslutande yttrande att god sed i detta fall torde kräva att alla
aktieägare erbjuds kontant vederlag för sina aktier. En aktör,
som så uppenbart samverkar med och har så nära anknytning
till budgivaren, som Länsförsäkringar har till Kaupthing,
bör iaktta samma regler som budgivaren. Det är förvisso
sant att budgivaren kan köpa aktier utanför budet. I så
fall måste emellertid villkoren för dessa köp redovisas
för att övriga aktieägare skall kunna bedöma om köpet
gjorts i enlighet med rekommendationen eller ej. Samma krav måste
även kunna ställas på Länsförsäkringar.
Det faktum att Länsförsäkringar ställer sig bakom
Kaupthings försök att byta ut styrelsen i JP Nordiska är
ytterligare en bekräftelse på att Länsförsäkringar
samverkar med Kaupthing vid det offentliga budet på JP Nordiska.
ÖVERVÄGANDEN
I Näringslivets Börskommittés (NBK) rekommendation rörande
offentligt erbjudande om aktieförvärv, punkt II.12, finns bestämmelser
om uttalande av styrelsen i målbolaget. Styrelsen skall inom skälig
tid före acceptfristens utgång offentliggöra sin uppfattning
om erbjudandet jämte en motivering som anger grunden för styrelsens
inställning. Rekommendationen innehåller inga föreskrifter
om val av styrelse under acceptfristen.
Det är enligt Aktiemarknadsnämndens mening av stor betydelse
att ett målbolags styrelse kan avge ett uttalande till ledning för
bolagets aktieägare avseende ett offentligt erbjudande. Denna grundsats
skulle kunna sättas ur spel om en budgivare tar initiativ till att
förändra målbolagets styrelse med syfte att förhindra
att ett välgrundat uttalande av styrelsen framförs. Ett initiativ
under pågående budperiod som har sådant syfte måste
enligt nämndens mening anses strida mot god sed. Å andra sidan
måste enligt nämndens åsikt en stor aktieägare i
målbolaget - oavsett om denne är budgivare eller ej - även
efter ett offentligt erbjudande ha möjlighet att initiera en ändring
av styrelsens sammansättning, om den bedöms vara av stor affärsmässig
betydelse för bolaget.
Nämnden finner inte att de upplysningar som har lämnats i det
nu aktuella fallet tyder på att syftet med Kaupthings begäran
om extra bolagsstämma har varit att förhindra ett välgrundat
uttalande av styrelsen i J P Nordiska. Anledning saknas för nämnden
att i vidare mån än så pröva de av Kaupthing uppgivna
skälen för denna begäran, särskilt som den nuvarande
styrelsen i J P Nordiska torde ha full möjlighet att avge ett uttalande
på grundval av ett utlåtande från en oberoende expert
redan före den extra bolagsstämman.
Aktiemarknadsnämnden finner därför även med beaktande
av vad Aktiespararna har anfört att Kaupthings åtgärder
inte strider mot god sed på aktiemarknaden i de hänseenden
som avses i Aktiespararnas frågor 1 - 3.
Aktiespararnas två följande frågor i framställningen
berör tillämpningen av bestämmelserna i NBK:s rekommendation
om förvärv utanför erbjudandet och om åtgärder
vidtagna av närstående till köparen.
Aktiemarknadsnämnden bedömde i uttalandet 1992:2 en likartad
fråga på grundval av NBK:s rekommendation av år 1988.
I detta ärende förelåg ett offentligt erbjudande till
aktieägarna i Marabou att överlåta sina aktier till det
norska företaget Freia. En av Freias större aktieägare,
Hydro, förvärvade en post aktier i Marabou mot kontant betalning
från Trefond Invest till ett högre pris än vad som erbjöds
i budet och överlät därefter aktierna till Freia på
de villkor som gällde enligt det offentliga erbjudandet.
Enligt vad Hydro hade uppgivit beslutade bolaget om sitt köp av
aktierna utan medverkan från Freias sida. Freia hade bekräftat
detta. Nämnden utgick därför från att Freia inte
hade samverkat med Hydro vid sitt förvärv av Marabou-aktierna.
Hydro hade vid den aktuella tiden ett väsentligt ägarintresse
i både Freia och Marabou och enligt vad Hydro uppgivit i sitt yttrande
ansåg sig bolaget ha ett betydande ekonomiskt intresse av att samgåendet
mellan Freia och Marabou kunde genomföras enligt de planer som låg
till grund för det offentliga erbjudandet.
Mot bakgrund av dessa omständigheter ansåg Aktiemarknadsnämnden
att Hydro inte borde ha förvärvat Marabou-aktierna på
villkor, som för överlåtaren varit förmånligare
än villkoren enligt det offentliga erbjudandet, utan att först
förvissa sig om att Freia, med anledning av ett sådant förvärv,
skulle anpassa villkoren i erbjudandet med hänsyn härtill. Nämnden
fann att Hydro genom sitt förvärv av Marabou-aktierna från
Trefond hade förfarit i strid med god sed på den svenska aktiemarknaden.
Samtidigt framhöll nämnden, att det inte ankommer på nämnden
att anmoda eller - ännu mindre - förplikta aktörer på
aktiemarknaden att vidtaga vissa åtgärder med anledning av
att god sed har åsidosatts.
En liknande affär, som aldrig anmäldes till Aktiemarknadsnämnden
men som starkt kritiserades av Stockholms Fondbörs, ägde rum
år 1995 i samband med PriFasts bud på Stancia, då huvudägarna
i PriFast under slutet av anmälningstiden förvärvade Stancia-aktier
till en förhöjd kurs för att sedan överlåta
dem till PriFast för en köpeskilling motsvarande budpriset.
Den nu gällande rekommendationstexten är i aktuella hänseenden
delvis förändrad i förhållande till vad som gällde
vid tiden för de nämnda affärerna.
Enligt punkt II.5 i den nu gällande rekommendationen skall alla
innehavare av aktier med identiska villkor erbjudas ett identiskt vederlag
per aktie. I punkt II.8. föreskrivs att, om köparen, sedan ett
erbjudande offentliggjorts, förvärvar aktier i målbolaget
enligt villkor som för överlåtaren är förmånligare
än erbjudandet, skall detta höjas i motsvarande mån.
Vid tillämpningen av punkt II.8 skall med åtgärder som
vidtas av köparen jämställas åtgärder som vidtas
av någon till vilken köparen är närstående
på sätt som anges i punkt II.11 a)-d). De delar av punkt II.11
som är aktuella behandlar två närståendesituationer,
nämligen c) annan med vilken träffats överenskommelse om
att genom ett samordnat utövande av rösträtten inta en
långsiktig gemensam hållning i fråga om bolagets förvaltning
och d) annan som på grund av avtal eller eljest samverkar med köparen
i de avseenden som rekommendationen behandlar.
Det finns enligt nämndens mening i och för sig utrymme för
att uppfatta punkt II.11.d) på det sättet att en sådan
samverkan som skall tilläggas betydelse inte behöver grunda
sig på avtal eller annan öppen eller underförstådd
överenskommelse med budgivaren. För att punkten skall bli aktuell
måste det dock föreligga ett syfte att gå budgivarens
ärenden eller att annars främja genomförandet av budet.
Aktiemarknadsnämnden finner det inte utrett att Länsförsäkringar
haft ett sådant syfte vid sitt förvärv av aktier i JP
Nordiska att företaget kan anses ha samverkat med Kaupthing i det
avseende som nu är aktuellt och därmed skulle vara att anse
som närstående till Kaupthing. Varken LF:s aktieinnehav i Kaupthing
eller den omständigheten att LF:s verkställande direktör
även är styrelseledamot i Kaupthing förändrar denna
bedömning. Aktiemarknadsnämnden har även inhämtat
att Länsförsäkringar vid sitt förvärv av aktier
i JP Nordiska den 10 september 2002 erlade ett pris som vid den tidpunkten
inte översteg värdet av Kaupthings bud.
NBK-rekommendationen hindrar för övrigt inte en budgivare från
att utanför budet förvärva aktier i målbolaget både
på och utanför börsen mot kontant betalning, även
om det saknas kontantalternativ i budet. Ett sådant förvärv
kan ske med annan vederlagsform än i budet så länge villkoren
inte är fördelaktigare.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
I behandlingen av detta ärende har deltagit: Johan Munck (ordförande),
Leif Thorsson (vice ordförande), Carl Johan Åberg (vice ordförande),
Lars Bredin (vice ordförande), Anders Lannebo och Jan Stenberg.
På Aktiemarknadsnämndens vägnar
|