Aktiemarknadsnämndens
uttalande 2002:25
2002-10-22
Tillämpning av svenska regler om likabehandling vad gäller
erbjudet pris vid offentligt erbjudande avseende utländskt bolag
noterat i Sverige.
Till Aktiemarknadsnämnden inkom den 7 oktober 2002 en framställning
från Sveriges Aktiesparares Riksförbund (Aktiespararna).
Bakgrund
Beträffande bakgrunden till framställningen lämnas följande
redogörelse, som är hämtad huvudsakligen ur Aktiespararnas
framställning till nämnden.
Det finska bolaget Outokumpu Oyj offentliggjorde den 1 juli 2002 ett
offentligt erbjudande om förvärv av samtliga aktier i det finska
bolaget AvestaPolarit Oyj Abp. Merparten av aktierna i AvestaPolarit hade
Outokumpu redan före detta erbjudande förvärvat från
Corus Group plc. Enligt framställningen till Aktiemarknadsnämnden
reflekterade det erbjudna priset i Outokumpus erbjudande emellertid inte
det tidigare förvärvet från Corus Group.
Aktierna i AvestaPolarit är noterade på Stockholmsbörsen
och bolaget har ett stort antal svenska aktieägare. Aktiespararna
har mot denna bakgrund, och med hänvisning till Näringslivets
Börskommittés rekommendation om offentliga erbjudanden om
aktieförvärv, hemställt att Aktiemarknadsnämnden uttalar
huruvida Outokumpus agerande i samband med budet på AvestaPolarit
överensstämmer med god sed på den svenska aktiemarknaden.
Överväganden
Näringslivets Börskommittés rekommendation rörande
offentligt erbjudande om aktieförvärv reglerar offentliga uppköpserbjudanden
på den svenska aktiemarknaden. Rekommendationen bygger på
principen att aktieägarna i det bolag vars aktier blir föremål
för ett uppköpserbjudande (målbolaget) skall behandlas
lika av budgivaren. Med utgångspunkt i denna princip upptar rekommendationen
bl.a. en regel om att det pris som erbjuds aktieägarna i ett uppköpserbjudande,
under vissa förutsättningar, skall anpassas till tidigare förvärv
från budgivarens sida av aktier i målbolaget.
I förevarande fall är emellertid målbolaget, AvestaPolarit,
ett finskt aktiebolag. I punkten I.1 i rekommendationen anges att den
skall tillämpas då "en svensk eller utländsk, juridisk
eller fysisk person (köparen), offentligen erbjuder aktieägare
i ett svenskt bolag som utgivit aktier vilka är noterade vid en börs
eller auktoriserad marknadsplats (målbolaget) att på generellt
angivna villkor överlåta sina aktier till köparen".
En förutsättning för rekommendationens tillämplighet
är alltså att målbolaget är ett svenskt bolag. Detta
understryks också i kommentaren till samma punkt, där det uttryckligen
anges att rekommendationen är tillämplig endast då ett
offentligt erbjudande avser finansiella instrument utgivna av ett svenskt
bolag och att utländska aktier (depåbevis) som är inregistrerade
på Stockholmsbörsen inte omfattas. Därvid framhålls
det att det inte skulle vara rimligt att från svensk sida ställa
upp krav på den information som bör lämnas till ett sådant
företags aktieägare.
Att NBK:s rekommendation således inte är tillämplig när
målbolaget är utländskt utesluter inte utan vidare att
det skulle kunna finnas anledning att ställa vissa krav på
budgivaren med utgångspunkt i svenska aktiemarknadsprinciper, när
som i förevarande fall aktierna i bolaget är noterade även
på svensk börs. Till bilden hör dessutom att den grundläggande
principen om likabehandling gäller även för finsk del.
Där har den dock, till skillnad från vad som är fallet
i Sverige, lagfästs och torde kunna bli föremål för
prövning av domstol (se 6 kap. 1 § i den finska värdepappersmarknadslagen
av den 26 maj 1989). I budprospektet har också intagits ett utlåtande
av den finska Finansinspektionen, där det konstateras att frågan
om priset i sista hand avgörs av allmän domstol.
Av det nu anförda följer att det inte skulle vara fritt från
komplikationer att utan uttryckligt stöd av en aktiemarknadsregel
lägga svenska principer till grund för en bedömning av
erbjudandet i förevarande fall. Detta gäller särskilt som
principen om likabehandling kan ges olika innebörd i skilda länder.
Enligt vad Aktiemarknadsnämnden erfarit diskuteras f.n. inom Näringslivets
Börskommitté en utvidgning av rekommendationens tillämpningsområde
till att avse även utländska aktier som är noterade på
svensk börs eller auktoriserad marknadsplats. En sådan ändring
skulle kunna träda i kraft våren 2003. Inte minst med hänsyn
till intresset av förutsebarhet bör det arbetet inte föregripas
i praxis. Nämnden är med hänsyn härtill och vad i
övrigt anförts ovan i detta läge inte beredd att närmare
ingå i prövning av frågan om Outokumpus agerande i samband
med budet på AvestaPolarit strider mot god sed på den svenska
aktiemarknaden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
I behandlingen av detta ärende har deltagit: Johan Munck (ordförande),
Lars Bredin (vice ordförande), Carl-Johan Åberg (vice ordförande),
Jan Mikael Bexhed och Ulf Magnusson.
På Aktiemarknadsnämndens vägnar
|