Aktiemarknadsnämndens
uttalande 2002:30
2002-11-29
Fråga om undantag från budplikt vid företagsrekonstruktion
(Telenor-Utfors)
Till Aktiemarknadsnämnden inkom den 21 november 2002
en framställning från Linklaters Advokatbyrå som ombud
för Telenor Business Solutions Holding AS.
BAKGRUND
Beträffande bakgrunden till framställningen lämnas följande
redogörelse, som i allt väsentligt är hämtad ur framställningen
till nämnden.
Utfors AB, som är ett svenskt aktiemarknadsbolag, har under viss
tid befunnit sig i finansiell kris. På grund härav har Utfors
jämte två av dess dotterbolag inlett ett rekonstruktionsförfarande
enligt lagen (1996:764) om företagsrekonstruktion. Avsikten med rekonstruktionen
är att ett offentligt ackord skall fastställas, vilket skulle
innebära att Utfors och dotterbolagens oprioriterade borgenärer
erhåller ersättning om 25 procent av sina respektive fordringar.
En förutsättning för att det offentliga ackordet skall
kunna finansieras är att en extern investerare tillskjuter kapital
till Utfors. Vidare är Utfors i behov av kortfristig finansiering
av den löpande verksamheten.
Följande bakgrundsinformation framgår av en den 20 november
2002 utfärdad kallelse till extra bolagsstämma i Utfors, att
avhållas den 18 december 2002:
"Bolagets finansiella ställning har under sommaren och hösten
blivit alltmer ansträngd. Bolagets situation accentuerades ytterligare
då Bolaget inte längre uppfyllde villkoren i Bolagets låneavtal
med bankkonsortiet vilket resulterade i att Bolaget inte längre hade
tillgång till finansiering under låneavtalet. För att
lösa den allvarliga situationen som därmed uppkom fattade Utfors
styrelse och ledning beslut om att ansöka om företagsrekonstruktion.
Detta ansågs vara den bästa lösningen för att på
bästa sätt bevara värdet i Utfors för alla inblandade
parter inklusive aktieägare, långivare, kunder, leverantörer
och personal. Under företagsrekonstruktionen har Bolaget och vissa
aktieägare arbetat tillsammans med rekonstruktören för
att finna en lösning på Bolagets finansiella problem och därigenom
kunna säkerställa fortsatt drift av Bolagets verksamhet samtidigt
som man tillgodosåg Bolagets aktieägares och långivares
intressen. Styrelsen och rekonstruktören var eniga om att en sådan
lösning förutsatte att man fann en industriell partner med långsiktigt
intresse som kunde fortsätta drift och utveckling av Bolagets verksamhet.
Efter intensiva förhandlingar träffades den 18 november 2002
avtal mellan, bl.a., Bolaget, Telenor, bankkonsortiet, rekonstruktören
och aktieägare representerande ca 34 procent av aktier och röster
i Bolaget avseende Telenors investering i Bolaget och en finansiell rekonstruktion
av Bolaget."
Telenor Business Solutions Holding AS ("Telenor") har förklarat
sig villigt att, direkt eller genom svenskt dotterbolag, genom kontant
betalning, kvittning av fordran eller tillskott av apportegendom, tillskjuta
kapital i den utsträckning som är nödvändig för
att finansiera det offentliga ackordet samt Utfors löpande verksamhet
fram till dess transaktionen har slutförts. Telenor, Utfors, Utfors
prioriterade borgenärer och vissa större aktieägare i Utfors
undertecknade den 18 november 2002 det avtal som nämns i ovanstående
utdrag ur bolagstämmokallelsen ("Avtalet"). Avtalet reglerar
en lösning som i sina huvuddrag offentliggjordes genom ett pressmeddelande
den 18 november 2002. Utfors styrelse har undersökt olika alternativ
för att ta bolaget ur den nuvarande situationen och därvid dragit
slutsatsen att den nu avtalade lösningen med Telenor är det
bästa alternativet för Utfors, dess långivare och aktieägare.
Telenor har samtyckt till en lösning som innebär att Utfors
aktieägare kvarstår som en minoritet under en övergångsperiod.
Vid ett offentligt erbjudande enligt reglerna om budplikt skulle Telenors
ägande i Utfors kunna komma att överskrida 90 procent av aktierna
och rösterna, vilket skulle möjliggöra för såväl
Telenor som för minoritetsaktieägare att omedelbart påkalla
tvångsinlösen. I ett sådant scenario skulle, enligt framställningen,
Utfors nuvarande aktieägare gå miste om Utfors framtida värdeutveckling.
Avtalet innebär bl.a. att Telenor kommer att teckna sig i en nyemission
mot tillskott av apportegendom för aktier motsvarande 90 procent
av det totala antalet aktier och röster i Utfors efter nyemissionen.
Vidare skall Telenor genom teckning i två emissioner av konvertibla
skuldebrev ges rätt att genom konvertering förvärva aktier
motsvarande ytterligare ca 7 procent av det totala antalet aktier och
röster i Utfors med beaktande av latent utspädning. Inom ramen
för den ena konvertibelemissionen kommer Telenor att tillskjuta samtliga
aktier i ett av dess rörelsedrivande dotterbolag till Utfors och
därigenom erhålla rätt till konvertering av lånebelopp
till aktier motsvarande omkring ytterligare 5 procent av aktierna och
rösterna i bolaget. De närmare villkoren för denna konvertibelemission
kommer att fastställas på grundval av en utomstående,
oberoende värdering av Utfors och apportegendomen. Den andra konvertibelemissionen
kommer att ske mot tillskott av apportegendom och berättiga Telenor
till konvertering av lånebelopp till aktier motsvarande ytterligare
2 procent av aktierna och rösterna i bolaget.
Telenor kommer även att bevilja Utfors ett kortfristigt lån
för att säkra driften av den löpande verksamheten till
dess att transaktionen genomförts.
De ovan beskrivna transaktionerna är bl.a. villkorade av att Telenor
och dess dotterbolag beviljas undantag från den budplikt enligt
NBK:s rekommendation om offentligt erbjudande på aktiemarknaden
uppkommer till följd av transaktionerna.
Om inte villkoren för transaktionerna uppfylls har Telenor enligt
Avtalet rätt och på vissa villkor skyldighet att i stället
förvärva aktierna eller tillgångarna i vissa av Utfors
dotterbolag genom pantrealisation eller försäljning i konkurs.
Mot bakgrund av att de övervägda förvärven av aktier
utgör erforderliga led i en rekonstruktion av ett bolag med betydande
ekonomiska svårigheter hemställs i framställningen till
Aktiemarknadsnämnden om undantag från budplikt för Telenors
direkta eller indirekta förvärv av:
- 90 procent av aktierna och rösterna i Utfors genom nyteckning,
- omkring 5 procent av aktierna och rösterna i Utfors genom konvertering
av konvertibla skuldebrev, samt
- 2 procent av aktierna och rösterna i Utfors genom konvertering
av konvertibla skuldebrev.
ÖVERVÄGANDEN
I Näringslivets Börskommittés rekommendation rörande
offentligt erbjudande om aktieförvärv finns bestämmelser
om budplikt. Budplikt inträder när någon efter förvärv
av aktier, ensam eller tillsammans med närstående som avses
i rekommendationens punkt II.11 a-c, genom förvärv av aktier
i ett aktiemarknadsbolag uppnår en ägarandel som uppgår
till eller överstiger 40 procent av det totala antalet röster
i bolaget. Syftet med bestämmelserna är att erbjuda övriga
aktieägare en möjlighet att på visst sätt lämna
bolaget i samband med ett kontrollägarskifte.
Genom deltagande i den planerade emissionen i Utfors kommer Telenor att
förvärva aktier i Utfors i sådan utsträckning att
Telenor uppnår en ägarandel representerande mer än 40
procent av röstetalet för samtliga aktier i bolaget. Enligt
punkt III.1 uppkommer därigenom en skyldighet för Telenor att
erbjuda sig att förvärva samtliga övriga aktier utgivna
av Utfors.
Aktiemarknadsnämnden har enligt punkt I.2 av rekommendationen tillagts
befogenhet att meddela undantag från rekommendationens bestämmelser.
I kommentaren till denna punkt har uttalats att skäl för att
bevilja undantag från budplikten normalt föreligger bl.a. i
det fallet att innehavet uppkommit till följd av en emission av aktier
som är ett erforderligt led i rekonstruktionen av ett bolag med betydande
ekonomiska svårigheter. Nämnden har också vid upprepade
tillfällen beviljat undantag från budplikten i fall av nu nämnt
slag.
En skillnad mellan det nu aktuella fallet och de fall som nämnden
tidigare behandlat är att Telenor genom apportemissionen skulle komma
att uppnå en så hög kapital- och röstandel som 90
procent i Utfors och, genom förvärv av konvertibler, kunna öka
sitt innehav ytterligare ca 7 procentenheter efter konvertering.
En förutsättning för att dispens skall kunna beviljas
med hänvisning till exempelvis en ekonomisk krissituation är
enligt nämndens mening att inte andra skäl med tillräcklig
styrka talar emot dispens. Ett sådant skäl kan vara att investeraren
i fråga skulle komma att uppnå en så hög ägarandel
i bolaget att kvarvarande ägare berövas många av sina
aktiebolagsrättsliga minoritetsrättigheter. Gränsen för
utövande av flertalet sådana rättigheter går vid
ett innehav om minst en tiondel av aktierna i bolaget. Detta talar för
att undantag från budplikten normalt inte bör beviljas för
förvärv som resulterar i en ägarandel överstigande
90 procent av totalantalet aktier i bolaget. I ett aktiemarknadsbolag
medför emellertid spridningen av aktierna att de aktuella minoritetsrättigheterna
i praktiken bortfaller redan vid en lägre ägarandel än
90 procent. I konsekvens härmed uppställde Aktiemarknadsnämnden
i AMN 2002:12 vid beslut om undantag från budplikten vid förvärv
av aktier representerande totalt
ca 85 procent av kapital och röster det villkoret att ägaren
fullföljde en i framställningen redovisad plan för att
inom viss tid nedbringa andelen till en lägre nivå. Jfr även
AMN 2002:29.
Enligt nämndens mening bör inte det förhållandet
att minoritetsaktieägarna, om förvärvaren är ett svenskt
aktiebolag och uppnår mer än 90 procent av aktierna och rösterna,
enligt aktiebolagslagen har möjlighet att begära att få
aktierna inlösta anses utgöra ett godtagbart substitut för
ett offentligt erbjudande. En begäran om inlösen är nämligen
förenad med vissa komplikationer och innebär inte utan vidare
att minoritetsaktieägarna får den information som följer
av ett offentligt erbjudande.
I det aktuella fallet skulle Telenor komma att förvärva aktier
i Utfors under sådana omständigheter som enligt rekommendationen
normalt skall kunna läggas till grund för dispens från
budplikten. Med hänsyn till att ägarandelen initialt skulle
komma att uppgå till 90 procent anser nämnden emellertid att
en sådan dispens i princip inte bör beviljas med mindre än
att denna andel är avsedd att inom viss angiven tid minskas till
en lägre nivå. Telenors avsikt är tvärtom att öka
ägarandelen ytterligare. Till detta kommer att några skäl
som skulle göra ett undantag från budplikten särskilt
angeläget inte har lagts fram. Ingenting skulle nämligen hindra
Telenor från att förbinda sig att för viss tid avstå
från att använda tvångsinlösenrätten, för
det fall bolaget efter ett offentligt erbjudande skulle uppnå en
andel som överstiger 90 procent av antalet aktier och röster.
Det i framställningen som undantagsskäl angivna intresset för
vissa aktieägare att ta del i Utfors framtida värdeutveckling
kan ju då tillgodoses genom att dessa avstår från att
acceptera budet och från att själva begära tvångsinlösen
av sina aktier.
Under sådana förhållanden kan Telenors framställning
inte bifallas.
BESLUT
Aktiemarknadsnämnden lämnar framställningen utan bifall.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - -
I behandlingen av detta ärende har deltagit: Johan Munck (ordförande),
Lars Bredin (vice ordförande), Carl-Johan Åberg (vice ordförande),
Ulf Aspenberg, Jan-Mikael Bexhed och Ulf Magnusson.
På Aktiemarknadsnämndens vägnar
|