Aktiemarknadsnämndens
uttalande 2002:31
2002-12-05
Fråga om undantag från
budplikt vid företagsrekonstruktion
(Telenor-Utfors; omprövning av 2002:30)
Till Aktiemarknadsnämnden inkom den 21 november 2002
en framställning från Linklaters Advokatbyrå som ombud
för Telenor Business Solutions Holding AS angående undantag
från budplikt. Sedan nämnden den 29 november 2002 meddelat
beslut med anledning av framställningen, återkom sökanden
den 1 december 2002 med en begäran om omprövning av nämndens
beslut.
BAKGRUND
Beträffande bakgrunden till framställningen lämnas
följande redogörelse.
Utfors AB, som är ett svenskt aktiemarknadsbolag,
har under viss tid befunnit sig i finansiell kris. På grund härav
har Utfors jämte två av dess dotterbolag inlett ett rekonstruktionsförfarande
enligt lagen (1996:764) om företagsrekonstruktion. Stockholms tingsrätt
har genom beslut den 22 november 2002 fastställt ett av rekonstruktören
tillstyrkt ackordsförslag och rekonstruktionen fortsätter. Avsikten
med rekonstruktionen är att ett offentligt ackord skall fastställas,
vilket skulle innebära att Utfors och dotterbolagens oprioriterade
borgenärer erhåller ersättning om 25 procent av sina respektive
fordringar. En förutsättning för att det offentliga ackordet
skall kunna finansieras är att en extern investerare tillskjuter
kapital till Utfors. Vidare är Utfors i behov av kortfristig finansiering
av den löpande verksamheten.
Följande bakgrundsinformation framgår av en
den 20 november 2002 utfärdad kallelse till extra bolagsstämma
i Utfors, att avhållas den 18 december 2002:
"Bolagets finansiella ställning har under sommaren och hösten
blivit alltmer ansträngd. Bolagets situation accentuerades ytterligare
då Bolaget inte längre uppfyllde villkoren i Bolagets låneavtal
med bankkonsortiet vilket resulterade i att Bolaget inte längre hade
tillgång till finansiering under låneavtalet. För att
lösa den allvarliga situationen som därmed uppkom fattade Utfors
styrelse och ledning beslut om att ansöka om företagsrekonstruktion.
Detta ansågs vara den bästa lösningen för att på
bästa sätt bevara värdet i Utfors för alla inblandade
parter inklusive aktieägare, långivare, kunder, leverantörer
och personal. Under företagsrekonstruktionen har Bolaget och vissa
aktieägare arbetat tillsammans med rekonstruktören för
att finna en lösning på Bolagets finansiella problem och därigenom
kunna säkerställa fortsatt drift av Bolagets verksamhet samtidigt
som man tillgodosåg Bolagets aktieägares och långivares
intressen. Styrelsen och rekonstruktören var eniga om att en sådan
lösning förutsatte att man fann en industriell partner med långsiktigt
intresse som kunde fortsätta drift och utveckling av Bolagets verksamhet.
Efter intensiva förhandlingar träffades den 18 november 2002
avtal mellan, bl.a., Bolaget, Telenor, bankkonsortiet, rekonstruktören
och aktieägare representerande ca 34 procent av aktier och röster
i Bolaget avseende Telenors investering i Bolaget och en finansiell rekonstruktion
av Bolaget."
Telenor Business Solutions Holding AS ("Telenor")
har förklarat sig villigt att, direkt eller genom svenskt dotterbolag,
genom kontant betalning, kvittning av fordran eller tillskott av apportegendom,
tillskjuta kapital i den utsträckning som är nödvändig
för att finansiera det offentliga ackordet samt Utfors löpande
verksamhet fram till dess transaktionen har slutförts. Telenor, Utfors,
Utfors prioriterade borgenärer och vissa större aktieägare
i Utfors undertecknade den 18 november 2002 det avtal som nämns i
ovanstående utdrag ur bolagstämmokallelsen ("Avtalet").
Avtalet reglerar en lösning som i sina huvuddrag offentliggjordes
genom ett pressmeddelande den 18 november 2002. Utfors styrelse har undersökt
olika alternativ för att ta bolaget ur den nuvarande situationen
och därvid dragit slutsatsen att den nu avtalade lösningen med
Telenor är det bästa alternativet för Utfors, dess långivare
och aktieägare.
Avtalet innebär bl.a. att Telenor kommer att teckna
sig i en nyemission mot tillskott av apportegendom för aktier motsvarande
90 procent av det totala antalet aktier och röster i Utfors efter
nyemissionen. Vidare skall Telenor genom teckning i två emissioner
av konvertibla skuldebrev ges rätt att genom konvertering förvärva
aktier motsvarande ytterligare ca 7 procent av det totala antalet aktier
och röster i Utfors med beaktande av latent utspädning. Inom
ramen för den ena konvertibelemissionen kommer Telenor att tillskjuta
samtliga aktier i ett av dess rörelsedrivande dotterbolag till Utfors
och därigenom erhålla rätt till konvertering av lånebelopp
till aktier motsvarande omkring ytterligare 5 procent av aktierna och
rösterna i bolaget. De närmare villkoren för denna konvertibelemission
kommer att fastställas på grundval av en utomstående,
oberoende värdering av Utfors och apportegendomen. Den andra konvertibelemissionen
kommer att ske mot tillskott av apportegendom och berättiga Telenor
till konvertering av lånebelopp till aktier motsvarande ytterligare
2 procent av aktierna och rösterna i bolaget.
Telenor kommer även att bevilja Utfors ett kortfristigt
lån för att säkra driften av den löpande verksamheten
till dess att transaktionen genomförts.
De ovan beskrivna transaktionerna är bl.a. villkorade
av att Telenor och dess dotterbolag beviljas undantag från den budplikt
som enligt NBK:s rekommendation om offentligt erbjudande på aktiemarknaden
uppkommer till följd av transaktionerna.
Om inte villkoren för transaktionerna uppfylls har
Telenor enligt Avtalet rätt och på vissa villkor skyldighet
att i stället förvärva aktierna eller tillgångarna
i vissa av Utfors dotterbolag genom pantrealisation eller försäljning
i konkurs.
NÄMNDENS TIDIGARE STÄLLNINGSTAGANDE
Mot hänvisning till att de övervägda förvärven
av aktier angavs utgöra erforderliga led i en rekonstruktion av ett
bolag med betydande ekonomiska svårigheter hemställde Telenor
i sin tidigare framställning till Aktiemarknadsnämnden om undantag
från budplikt för Telenors direkta eller indirekta förvärv
av 1) 90 procent av aktierna och rösterna i Utfors genom nyteckning,
2) omkring 5 procent av aktierna och rösterna i Utfors genom konvertering
av konvertibla skuldebrev, samt 3) 2 procent av aktierna och rösterna
i Utfors genom konvertering av konvertibla skuldebrev.
Som skäl för framställningen åberopade
Telenor att Telenor samtyckt till en lösning som innebär att
Utfors aktieägare kvarstår som en minoritet under en övergångsperiod,
att vid ett offentligt erbjudande enligt reglerna om budplikt Telenors
ägande i Utfors skulle kunna komma att överskrida 90 procent
av aktierna och rösterna, vilket skulle möjliggöra för
såväl Telenor som för minoritetsaktieägare att omedelbart
påkalla tvångsinlösen, och att i ett sådant scenario
Utfors nuvarande aktieägare skulle gå miste om Utfors framtida
värdeutveckling.
Aktiemarknadsnämnden anförde i AMN 2002:30 bl.a.
följande.
En förutsättning för att dispens skall kunna
beviljas med hänvisning till exempelvis en ekonomisk krissituation
är enligt nämndens mening att inte andra skäl med tillräcklig
styrka talar emot dispens. Ett sådant skäl kan vara att investeraren
i fråga skulle komma att uppnå en så hög ägarandel
i bolaget att kvarvarande ägare berövas många av sina
aktiebolagsrättsliga minoritetsrättigheter. Gränsen för
utövande av flertalet sådana rättigheter går vid
ett innehav om minst en tiondel av aktierna i bolaget. Detta talar för
att undantag från budplikten normalt inte bör beviljas för
förvärv som resulterar i en ägarandel överstigande
90 procent av totalantalet aktier i bolaget. I ett aktiemarknadsbolag
medför emellertid spridningen av aktierna att de aktuella minoritetsrättigheterna
i praktiken bortfaller redan vid en lägre ägarandel än
90 procent. I konsekvens härmed uppställde Aktiemarknadsnämnden
i AMN 2002:12 vid beslut om undantag från budplikten vid förvärv
av aktier representerande totalt ca 85 procent av kapital och röster
det villkoret att ägaren fullföljde en i framställningen
redovisad plan för att inom viss tid nedbringa andelen till en lägre
nivå. Jfr även AMN 2002:29.
Enligt nämndens mening bör inte det förhållandet
att minoritetsaktieägarna, om förvärvaren är ett svenskt
aktiebolag och uppnår mer än 90 procent av aktierna och rösterna,
enligt aktiebolagslagen har möjlighet att begära att få
aktierna inlösta anses utgöra ett godtagbart substitut för
ett offentligt erbjudande. En begäran om inlösen är nämligen
förenad med vissa komplikationer och innebär inte utan vidare
att minoritetsaktieägarna får den information som följer
av ett offentligt erbjudande.
I det aktuella fallet skulle Telenor komma att förvärva
aktier i Utfors under sådana omständigheter som enligt rekommendationen
normalt skall kunna läggas till grund för dispens från
budplikten. Med hänsyn till att ägarandelen initialt skulle
komma att uppgå till 90 procent anser nämnden emellertid att
en sådan dispens i princip inte bör beviljas med mindre än
att denna andel är avsedd att inom viss angiven tid minskas till
en lägre nivå. Telenors avsikt är tvärtom att öka
ägarandelen ytterligare. Till detta kommer att några skäl
som skulle göra ett undantag från budplikten särskilt
angeläget inte har lagts fram. Ingenting skulle nämligen hindra
Telenor från att förbinda sig att för viss tid avstå
från att använda tvångsinlösenrätten, för
det fall bolaget efter ett offentligt erbjudande skulle uppnå en
andel som överstiger 90 procent av antalet aktier och röster.
Det i framställningen som undantagsskäl angivna intresset för
vissa aktieägare att ta del i Utfors framtida värdeutveckling
kan ju då tillgodoses genom att dessa avstår från att
acceptera budet och från att själva begära tvångsinlösen
av sina aktier.
Under sådana förhållanden fann nämnden
att Telenors framställning inte kunde bifallas.
FRAMSTÄLLNINGEN OM OMPRÖVNING
Telenor har begärt omprövning av nämndens
beslut såvitt avser Telenors planerade förvärv av 90 procent
av aktierna och rösterna i Utfors genom nyteckning i samband med
apportemission. I ärendet har hållits en muntlig överläggning
varvid den av Stockholms tingsrätt utsedde rekonstruktören i
Utfors advokaten Mats Emthén samt företrädare för
Telenor och Utfors och för de två största aktieägarna
i Utfors har varit närvarande.
I sin begäran om omprövning har Telenor anfört
bl.a. följande.
Telenors investering i Utfors regleras i ett ramavtal samt
ett antal underavtal. Parterna till avtalen är Telenor, Utfors, Utfors
rekonstruktör advokaten Mats Emthén, det bankkonsortium som
har säkerhet i samtliga tillgångar i Utforskoncernen ("Bankerna")
samt större aktieägare i Utfors (däribland Litorina Kapital
och Norsk Vekst). Avtalen undertecknades den 18 november 2002 och är
bindande för parterna.
Parterna har i olika omgångar och olika konstellationer
förhandlat i omkring fyra månader för att finna en lösning
som tillgodoser Telenors och Bankernas samt, i den mån utrymme funnits,
Utfors oprioriterade borgenärers och aktieägares intressen.
Bankernas principiella utgångspunkt har därvid varit att oprioriterade
borgenärer och aktieägare - i nämnd ordning - endast skall
erhålla ersättning i den mån ett överskott föreligger
efter att Bankerna fått full betalning för sina fordringar
om 765 milj. kr. Det belopp som Telenor ansett sig kunna erbjuda understiger
väsentligt Bankernas fordringar, vilket har medfört stora svårigheter
att nå konsensus rörande en fördelning av Telenors finansiella
åtagande mellan Bankerna, de oprioriterade borgenärerna och
Utfors aktieägare. Efter utdragna och svåra förhandlingar
har Bankerna således gjort betydande eftergifter i såväl
ekonomiskt som principiellt hänseende till förmån för
aktieägarna. Vidare innebär lösningen att Telenor, i syfte
att tillgodose såväl Bankerna som de oprioriterade borgenärerna
och Utfors aktieägare, betalar mer än det skulle ha kostat att
förvärva Utfors hela verksamhet i en konkurs eller genom pantrealisation,
eller vad Telenor får betala enligt endera av de alternativa förvärvsstrukturerna,
som blir aktuella om villkoren för transaktionen inte uppfylls. Den
lösning som har avtalats är under föreliggande omständigheter
extremt förmånlig för Utfors aktieägare.
Den transaktionsstruktur som avtalats är komplicerad
och innehåller - utöver flera moment av intresseavvägningar
- en rad osäkerhetsmoment, såsom utgången av ackordsförhandlingarna,
godkännande av Utfors bolagsstämma samt erhållande av
dispens från budplikt. Dessa osäkerhetsmoment, vilka i stor
utsträckning är föranledda av att parterna strävat
efter att tillgodose och balansera Bankernas, aktieägarnas och de
oprioriterade borgenärernas samt Telenors intressen, utgör villkor
för transaktionens genomförande.
För att säkerställa främst Bankernas
men även Telenors målsättning att genomföra en transaktion
även om något av villkoren för huvudtransaktionen inte
skulle uppfyllas innehåller avtalen en särskild reglering för
att tillgodose denna målsättning. Denna reglering innebär
att Bankerna skall realisera sin panträtt i aktierna i Utfors dotterbolag,
vilka utgör de enda tillgångarna av betydelse i Utfors, varefter
Telenor antingen förvärvar aktierna i dotterbolagen eller Bankernas
fordringar och säkerheter gentemot dotterbolagen, vilka i sistnämnda
fall sätts i konkurs. Utfors förlorar med denna alternativlösning
dels sin rörelse, dels den nödvändiga ackordsfinansiering
som Telenor skulle ha tillhandahållit inom ramen för transaktionen,
varvid konkurs eller annan upplösning av bolaget utan ersättning
till aktieägarna blir oundviklig.
En direkt och omedelbar konsekvens av att Telenor och dess
dotterbolag inte erhåller undantag från budplikt är således
att Utfors aktieägares aktier blir värdelösa och att ingen
utdelning utgår till aktieägarna vid Utfors upplösning.
De kommersiella överväganden som ligger till
grund för att parterna avtalat att erhållande av dispens från
budplikt skall utgöra ett villkor för transaktionens genomförande
innefattar bland annat det faktum att parterna är ense om att Utforsaktien
är kraftigt övervärderad av marknaden. Vidare är en
kommersiell förutsättning för att Telenor skall acceptera
att endast förvärva 90 procent av aktierna i Utfors - till ett
högre pris än det som skulle ha betalats för Utfors hela
verksamhet vid en omedelbar konkurs- eller pantrealisationslösning
- att ingen skyldighet att omedelbart lämna ett offentligt erbjudande
eller inlösensituation enligt 14 kap. 31 § aktiebolagslagen
(1975:1385) avseende minoritetsaktierna uppstår. Det är även
från Bankernas perspektiv oacceptabelt att aktieägarna omedelbart
erbjuds en oproportionellt hög ersättning i förhållande
till den ersättning som Bankerna erhåller i egenskap av borgenärer
med bästa säkerhet.
Såsom Telenor har kommunicerat i sin pressrelease
i samband med offentliggörande av transaktionen har Telenor för
avsikt att verka för att Utfors om möjligt förblir börsnoterat
eller liknande, och på så sätt säkra likviditet
i Utforsaktien samt underlätta för framtida förvärv
och konsolideringar inom branschen.
Telenors begäran har biträtts av Utfors samt av Mats Emthén.
Emthén har i skrivelse till nämnden anfört bl.a. följande.
"Under rekonstruktionen har förhandlingar förts
med ett flertal intressenter av börsbolagsstorlek i syfte att finna
en lösning på Utfors prekära ekonomiska situation. I varje
given situation har bankerna, i vissa fall i samråd med intressenterna,
förordat en konkurslösning då det enligt bankernas uppfattning
inte fanns utrymme för betalning till de oprioriterade fordringsägarna
- och än mindre till aktieägarna - med hänsyn till att
tillgångarna inte ens räckte till betalning till bankerna.
Särskilt svår var situationen i det börsnoterade moderbolaget,
Utfors AB, vars tillgångar endast bestod av aktier och fordringar
utan värde gentemot dotterbolagen.
Såvitt avser de närmare förutsättningarna
i övrigt för rekonstruktionen samt offentliga ackordet hänvisas
till bifogade ackordsförslag samt rekonstruktörsberättelse.
Efter flera långa och svåra förhandlingar
framkom att Telenor var det enda bolag som efter konkurrens med övriga
intressenter visade sig besitta den finansiella samt verksamhetsmässiga
styrka som erfordrades för att kunna genomföra en rekonstruktion.
Slutförhandlingar fördes med Telenor, bankkonsortiet, Utfors
styrelse samt representanter för de största aktieägarna
jämte undertecknad rekonstruktör. Detta resulterade i en rekonstruktion
av bolagen genom ett offentligt ackord om 25 procent gentemot de oprioriterade
fordringsägarna i enlighet med vad som föreslagits. Trots att
bankerna innehade säkerheter i samtliga bolag enligt ovan kunde dessa
slutligen övertygas om en betalning av samma storlek, motsvarande
ca 25 procent av bankernas fordringar om MSEK 765, jämte en mindre
aktiepost i det rekonstruerade bolaget om 1,2 procent. Det börsnoterade
moderbolagets i allt dominerande fordringsägare, Capman, med fordringar
om ca MSEK 163 accepterade en betalning om MSEK 10 i ett för allt.
Telenor utfäste sig att garantera ackordslikviden i den del den omfattade
betalning till borgenärer med vilka ej träffats underhandsuppgörelser.
När det särskilt gäller moderbolaget understryker
jag de extremt svåra förutsättningarna som funnits i syfte
att åstadkomma en situation där även aktieägarnas
intressen skulle kunna tillvaratas. Samtliga tillgångar i moderbolaget
har varit pantförskrivna till bankerna samt härutöver saknat
värde. Bankerna har under förhandlingar såväl av
ekonomiska som principiella skäl motsatt sig att kvarvarande värden
skulle finnas till gagn för aktieägarna. Ur detta perspektiv
är utfallet av rekonstruktionen för aktieägarnas del bästa
möjliga.
Jag vill sist men inte minst understryka att man inte kan
begära eftergifter från fordringsägarna - som skett i
detta fall - om man samtidigt genom utlösande av en budplikt erbjuder
aktieägarna betalning. Detta skulle strida mot principerna i förmånsrättsordning
samt därvid aktieägarnas ställning representerande riskkapitalet.
Först skall fordringsägarna erhålla full betalning,
därefter kan betalning erbjudas aktieägarna. Rekonstruktioner
av börsbolag, liksom andra bolag, bygger näst intill uteslutande
på att en intressent tillskjuter nytt kapital och resurser mot erhållandet
av ett större ägande som utlöser budplikt. Om inte ett
undantag för budplikten kan ges kan några rekonstruktioner
av börsbolag genom offentligt ackordsförfarande inte ske. En
betalning till aktieägarna samtidigt som fordringsägarna tvångsmässigt
måste skriva av sina skulder torde utgöra grund för det
offentliga ackordets förverkande.
Mot bakgrund av vad jag anfört i föregående
stycke rörande förhållandet att aktieägarna inte
kan få betalt före fordringsägarna har jag rekommenderat
såväl Utfors styrelse som Telenor att inte utforma sitt rekonstruktionsförslag
på så sätt att betalning till aktieägarna erbjuds
i samband med ackordet utan att aktieägarna, i enlighet med det slutliga
förslag som nu föreligger, kvarstår med sitt aktieinnehav,
ehuru i utspätt skick. De största aktieägarna har instämt
i detta synsätt samt accepterat förslaget."
Framställningen har vidare biträtts av aktieägare
representerande sammanlagt 44 procent av antalet aktier och röster
i Utfors.
Sveriges Aktiesparares Riksförbund (Aktiespararna)
har inkommit med en skrivelse i ärendet, i vilken sammanfattningsvis
anförs att Aktiespararna respekterar att det i vissa fall kan vara
motiverat att medge undantag från budplikten i samband med företagsrekonstruktion.
Aktiemarknadsnämnden bör emellertid enligt Aktiespararna ta
i beaktande i vilken svår situation minoriteten försätts
genom en rekonstruktion av detta slag. Aktiespararna kan vidare inte se
att ett erbjudande till minoriteten allvarligt skulle påverka borgenärernas
ställning. Aktiespararna uppmanar därför Aktiemarknadsnämnden
att begära att Telenor, åtminstone vid en framtida tidpunkt
efter det att borgenärerna fått betalning, lämnar ett
erbjudande till minoriteten för att hjälpa dem ur den låsta
position de nu försatts i.
ÖVERVÄGANDEN
Aktiemarknadsnämnden noterar att de skäl för
undantag från budplikt som nu åberopas från Telenors
sida inte kom till uttryck i den framställning som låg till
grund för nämndens uttalande AMN 2002:30. Detta bör emellertid
inte hindra att de nya skälen nu kommer under bedömande.
Enligt vad som framgår av den numera förebragta
utredningen bygger det av Stockholms tingsrätt fastställda ackordsförslaget
i Utfors på den uttryckliga förutsättningen att aktieägarna
inte får erbjudas kontant betalning samtidigt som eftergifter begärs
av fordringsägarkollektivet. Denna förutsättning har sålunda
angetts i den offentliga rekonstruktörsberättelsen. Vidare är
klarlagt att den av rätten förordnade rekonstruktören inte
längre anser sig kunna stå bakom ackordet, om minoritetsaktieägarna
erbjuds kontant betalning, och dessutom anser att ackordet i sådant
fall torde vara förverkat. Det måste mot bakgrund härav
och med hänsyn till det ramavtal rörande Telenors investering
i Utfors som Telenor har åberopat anses att det finns en överhängande
risk för konkurs i Utfors, om undantag från budplikten inte
meddelas. Det är också klarlagt att en följd av konkurs
skulle bli att aktierna i Utfors förlorar allt värde.
Nämnden vidhåller uppfattningen att en investerare
som genom förvärv av aktier uppnår en så hög
andel som 90 procent av antalet aktier och röster i ett aktiemarknadsbolag
i princip inte bör beviljas dispens från budplikten i annat
fall än om denna andel är avsedd att inom viss angiven tid minskas
till en lägre nivå. De kvarvarande ägarna berövas
nämligen annars på obestämd tid många av sina aktiebolagsrättsliga
minoritetsrättigheter. Det är emellertid uppenbart att det innebär
ett sämre utfall för minoritetsaktieägarna att aktierna
blir värdelösa än att deras möjligheter att lämna
bolaget försvåras. Även ett alternativ som innebär
att Utfors begär omedelbar avnotering av sina aktier och på
det sättet befriar Telenor från budplikten skulle innebära
en försämring för de nuvarande aktieägarna.
Nämnden kan inte bedöma om den situation som
har uppstått i förevarande fall hade kunnat undvikas genom
en annan konstruktion av de avtalsöverenskommelser som ligger till
grund för ackordsförslaget. På fråga från
nämnden har från Telenors sida hävdats att det i nuvarande
läge saknas möjlighet att omförhandla avtalen. Detta väcker
viss tvekan om undantag från budplikten bör medges, eftersom
det kan hävdas att parter som träffar avtal angående rekonstruktion
av ett bolag i kris inte utan vidare skall utgå från att dispens
meddelas från huvudregeln om budplikt.
Emellertid beaktar nämnden att det i kommentaren till
punkt I.2 av Näringslivets Börskommittés rekommendation
rörande offentligt erbjudande om aktieförvärv utan några
reservationer har angetts att skäl för att bevilja undantag
från budplikten normalt föreligger bl.a. i det fallet att innehavet
uppkommit till följd av en emission av aktier som antingen utgör
vederlag vid köp av bolag eller annan egendom eller också är
ett erforderligt led i rekonstruktionen av ett bolag med betydande ekonomiska
svårigheter. Budpliktsreglerna är alltjämt förhållandevis
nya för svensk del, och någon fast praxis när det gäller
frågan i vilka fall undantag inte kan meddelas kan i varje fall
före ackordsförslagets tillkomst inte anses ha utvecklats. Parterna
kan därför ha haft viss anledning att utgå från
att möjlighet fanns till undantag från budplikten i enlighet
med den huvudprincip som kommit till uttryck i kommentaren till rekommendationen.
Med hänsyn till det anförda anser nämnden
att Telenor i förevarande fall - i samtliga aktieägares intresse
- bör medges undantag från den budplikt som annars skulle uppstå
till följd av Telenors förvärv av aktier genom apportemissionen.
Detta innebär dock inte att nämnden övergivit sin tidigare
angivna principiella inställning, och nämnden avser att, sedan
dess uppfattning genom detta uttalande blivit allmänt känd,
lägga denna till grund för bedömningen av liknande fall.
Nämnden har förståelse för Aktiespararnas
uppfattning att Telenor bör åläggas att lämna ett
erbjudande till minoriteten sedan borgenärerna fått betalt
enligt ackordet. Av det föregående framgår emellertid
att detta skulle rubba de förutsättningar som har legat till
grund för ackordet och att ackordet enligt rekonstruktören då
torde vara förverkat. Nämnden anser sig därför inte
kunna meddela ett sådant villkor. God sed måste emellertid
anses påkalla att Telenor, om företaget inte erbjuder sig att
förvärva eller inlöser utestående aktier, vidtar
åtgärder för att inom rimlig tid minska sin ägarandel
i Utfors.
BESLUT
Aktiemarknadsnämnden medger Telenor undantag från
den budplikt som annars skulle uppstå till följd av Telenors
planerade förvärv av aktier representerande 90 procent av det
totala antalet aktier och röster i Utfors genom apportemission och
erinrar om vad ovan sagts om att god sed påkallar att Telenor vidtar
åtgärder för att inom rimlig tid minska sin ägarandel
i Utfors.
------------------------------------------------------------------
I behandlingen av detta ärende har deltagit: Johan
Munck (ordförande), Carl-Johan Åberg (vice ordförande),
Lars Bredin (vice ordförande), Ulf Aspenberg, Jan-Mikael Bexhed och
Ulf Magnusson.
På Aktiemarknadsnämndens vägnar
|