Aktiemarknadsnämndens
uttalande 2003:3
2003-02-10
Beslutsformer för vissa aktiebaserade incitamentsplaner
Till Aktiemarknadsnämnden inkom den 5 februari 2003 en framställning
från Advokatfirman Vinge på uppdrag av ett aktiemarknadsbolag.
BAKGRUND
Beträffande bakgrunden till framställningen lämnas följande
sammanfattande redogörelse.
Bolaget har för avsikt att för ledande befattningshavare utomlands
och i Sverige införa två aktiebaserade incitamentsplaner. Bolaget
har övervägt olika tekniska modeller för att implementera
dessa planer. Gemensamt för modellerna är att de bygger på
att bolaget gör en s.k. equity swap med en bank för att säkerställa
leverans till de berättigade. Bolaget kan då antingen självt
ta emot ett kapitalbelopp från banken motsvarande värdet på
de aktier som skall tilldelas och förvärva aktier för leverans
eller anvisa banken att leverera aktier direkt till de berättigade.
I framställningen till Aktiemarknadsnämnden önskas besked
om huruvida beslut om att införa aktiebaserade incitamentsplaner
av nu nämnt slag, för att uppfylla kravet på god sed på
aktiemarknaden, måste fattas av bolagsstämman och, om så
skulle anses vara fallet, huruvida beslutet kan fattas med enkel majoritet
av de på stämman avgivna rösterna.
ÖVERVÄGANDEN
Aktiemarknadsnämnden har i principuttalandet AMN 2002:1
(plenum) behandlat frågor om incitamentsprogram. I avsnitt 3 i uttalandet
behandlas sådana incitamentsprogram som inte i sig leder till någon
utspädning av aktieägarnas intressen utan endast medför
en kostnad för bolaget. Som exempel på sådana program
nämns i uttalandet program baserade på syntetiska optioner
och program baserade på s.k. personaloptioner.
Beträffande frågan om i vilka former beslut om sådana
program skall fattas konstaterar nämnden i uttalandet att det varken
från aktiebolagsrättsliga utgångspunkter eller från
synpunkten av god sed på aktiemarknaden möter några hinder
att beslut fattas av bolagets styrelse. Om så sker är styrelsen
garant för att programmet i fråga om t.ex. kostnader och tilldelning
är utformat på ett sätt som ligger i aktieägarnas
intresse och svarar mot god sed på aktiemarknaden. En annan sak
är att det kan vara lämpligt, t.ex. i ljuset av krav från
en stor grupp aktieägare, att förelägga bolagsstämman
programmet, om det är mycket stort och kan förväntas få
väsentlig betydelse för bolaget t.ex. genom att kostnaderna
för programmet påtagligt kan komma att inverka på bolagets
resultat. Huruvida dessa förutsättningar är för handen
eller ej och om det därmed är lämpligt att låta stämman
ta ställning måste i varje enskilt fall avgöras av styrelsen.
Om styrelsen skulle finna det lämpligt att stämman får
ta ställning till saken, kan stämmans beslut, från synpunkten
av god sed på aktiemarknaden, fattas med enkel majoritet av de avgivna
rösterna.
Aktiebaserade incitamentsplaner av det slag som behandlas i den aktuella
framställningen till nämnden nämns inte uttryckligen i
AMN 2002:1. Med utgångspunkt
i den beskrivning av incitamentsplanerna som lämnas i framställningen
anser nämnden att de i nu aktuellt hänseende skall bedömas
på samma sätt som incitamentsprogram baserade på t.ex.
syntetiska optioner och s.k. personaloptioner.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Detta ärende har med stöd av 7 § arbetsordningen för
Aktiemarknadsnämnden behandlats av ordföranden ensam.
På Aktiemarknadsnämndens vägnar
|