Aktiemarknadsnämndens uttalande 2003:15
2003-06-16
Villkor och information angående finansiering av offentligt
erbjudande (Advokatfirman Hammarskiöld & Co)
Till Aktiemarknadsnämnden inkom den 13 juni 2003 en framställning
från Advokatfirman Hammarskiöld & Co på uppdrag av
en klient.
BAKGRUND
Beträffande bakgrunden till framställningen lämnas följande
redogörelse, som i allt väsentligt är hämtad ur framställningen
till nämnden.
Klienten (”Budgivaren”) är ett amerikanskt börsnoterat
bolag som planerar ett offentligt erbjudande avseende aktier och optioner
i ett svenskt aktiemarknadsbolag. Under år 2002 uppgick Budgivarens
omsättning till ca USD 3,24 mdr och Budgivaren värderas på
New York-börsen till ca USD 2,8 mdr.
Det totala värdet av budet förväntas uppgå till
ca SEK 5,5 mdr. Budet avses läggas genom ett helägt nybildat
svenskt dotterbolag. Budet kommer att i dess helhet garanteras av moderbolaget.
Budgivaren avser att finansiera budet genom en kombination av befintliga
krediter och nya krediter vilka i form av bindande låneavtal kommer
att finnas på plats före offentliggörandet av budet. För
utbetalning under dessa låneavtal gäller vissa villkor.
Budgivaren känner sig förvissad om att Budgivaren kan finansiera
erbjudandet. Budgivaren anser att de villkor som uppställs för
utbetalning av lånen är av sådan sedvanlig karaktär
att de enligt Budgivarens bedömning inte medför en reell risk
för utebliven betalning. De flesta villkor som skall uppfyllas styr
Budgivaren över i så måtto att denne kan tillse att brott
mot avtalets bestämmelser inte uppstår. Övriga villkor
är antingen av sådan karaktär att Budgivaren redan nu
kan verifiera att de är uppfyllda eller av karaktär motsvarande
i erbjudandet uppställda fullföljandevillkor.
Budgivaren anser sig mot bakgrund av ovanstående uppfylla kravet
i punkten II.1 i NBK:s rekommendation rörande offentliga erbjudanden
om aktieförvärv på att ha finansiell förmåga
att genomföra erbjudandet. Budgivaren har därför för
avsikt att inte villkora erbjudandet av finansieringen, utan önskar
lämna ett i detta avseende ovillkorat erbjudande. I framställningen
till Aktiemarknadsnämnden hemställs att nämnden uttalar
huruvida detta är förenligt med rekommendationen och god sed
på aktiemarknaden. Om nämnden skulle finna att så inte
är fallet, hemställs om dsipens från skyldigheten att
villkora erbjudandet av finansieringen.
ÖVERVÄGANDEN
Av NBK:s rekommendation rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv
(1 mars 2003) framgår att ett offentligt erbjudande om förvärv
av aktier i ett svenskt aktiemarknadsbolag får vara finansierat
med krediter. Om budgivaren för erbjudandets genomförande är
beroende av kreditens utbetalning är det av stor vikt för målbolagets
aktieägare och aktiemarknaden att få kännedom därom
samtidigt som erbjudandet tillkännages. Mot denna bakgrund föreskrivs
i punkten II.3 i rekommendationen att det redan av pressmeddelandet skall
framgå hur erbjudandet är finansierat. Av kommentaren till
bestämmelsen framgår att det bl.a. innebär att det av
pressmeddelandet skall framgå i vilken utsträckning erbjudandet
är finansierat med krediter och att budgivaren måste upplysa
om huruvida han är beroende av kreditens utbetalning för genomförande
av erbjudandet.
Enligt punkten punkten II.4 första stycket i rekommendationen får
budgivaren ställa upp villkor för erbjudandets fullföljande.
Bestämmelsen skall ses mot bakgrund av rekommendationens huvudregel,
nämligen att budgivaren är bunden av sitt erbjudande (punkten
II.5).
Fullföljandevillkor kan vara av många olika slag. Rekommendationen
innehåller inga begränsningar i fråga om vilka slags
fullföljandevillkor som får ställas upp, men föreskriver
att sådana villkor måste utformas så att det objektivt
kan fastställas om villkoret uppfyllts eller ej (punkten II.4 andra
stycket).
I punkten II.4 fjärde stycket behandlas finansieringsvillkor. Om
budgivaren för erbjudandets genomförande är beroende av
extern finansiering och finansiären uppställer villkor för
utbetalning av kreditbeloppet, skall erbjudandets fullföljande villkoras
av att sådan utbetalning sker. Vidare anges i stycket att de uppställda
villkoren för kreditens utformning skall vara utformade så
att de uppfyller kraven i andra stycket och skall återges i sin
helhet i såväl pressmeddelande som prospekt.
Den berörda bestämmelsens ordalydelse ger närmast intrycket
att det i detta fall är obligatoriskt att ställa upp ett sådant
villkor, vilket skulle innebära att även en budgivare, som inte
önskar utnyttja möjligheten att villkora erbjudandets fullföljande
vid att utlovade krediter utbetalas skulle vara tvungen att uppställa
ett finansieringsvillkor. Intresset av att skydda aktieägarna i målbolaget
påkallar emellertid inte att ett sådant villkor ställs
upp; från deras synpunkt är det tvärtom en fördel
att erbjudandet görs ovillkorligt, bl.a. med hänsyn till att
de då vinner ökad säkerhet om att erbjudandet fullföljs
och får möjlighet att göra gällande skadeståndspåföljd
i den händelse så inte skulle ske. Bestämmelsen har tagits
in under en rubrik som avser budgivarens möjligheter att ställa
upp villkor och inleds med en regel enligt vilken budgivaren får
ställa upp villkor för erbjudandets fullföljande. Det anges
särskilt i kommentaren att bestämmelsen skall läsas i ljuset
av sitt syfte. Till detta kommer att punkten II.4 femte stycket ställer
upp särskilda begränsningar för möjligheten att återkalla
ett erbjudande med hänvisning till att ett uppställt villkor
inte uppfyllts och att det med hänsyn härtill är svårt
att se någon anledning till att budgivaren i vissa lägen skulle
vara skyldig att återkalla erbjudandet.
Vid nu angivna förhållanden kan det enligt Aktiemarknadsnämndens
mening principiellt sett inte anses strida mot rekommendationen eller
god sed på aktiemarknaden i övrigt att, trots kreditfinansiering,
lämna ett i detta avseende ovillkorat erbjudande även när
lån har upptagits för att genomföra erbjudandet.
Som förut har konstaterats innehåller punkten II.4 fjärde
stycket också en bestämmelse om att, när budgivaren för
erbjudandets genomförande är beroende av extern finansiering
och finansiären uppställer villkor för utbetalning av kreditbeloppet,
de uppställda villkoren för kreditens utformning skall vara
utformade så att de uppfyller kraven i andra stycket och skall återges
i sin helhet i såväl pressmeddelande som prospekt. Syftet med
denna regel är att marknaden skall få kännedom om vilka
villkor som gäller för att kunna bedöma förutsättningarna
för erbjudandets genomförande. Detta syfte gör sig gällande
även när budgivaren inte gjort sitt erbjudande villkorat av
att utbetalning av krediten sker. Det kan i detta fall visserligen inte
krävas att villkoren skall vara utformade så att de uppfyller
kraven i andra stycket eftersom budgivaren oberoende härav är
skyldig att fullfölja budet, men budgivaren måste redan i pressmeddelandet,
och sedermera i prospektet, inte bara upplysa om att han för erbjudandets
genomförande är beroende av kreditens utbetalning utan också
återge uppställda villkor för denna utbetalning i deras
helhet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
I behandlingen av detta ärende har deltagit: Johan Munck (ordförande),
Leif Thorsson (vice ordförande), Carl-Johan Åberg (vice ordförande),
Anders Ackebo och Ulf Aspenberg.
|