Aktiemarknadsnämndens uttalande 2003:29
2003-11-03
Fråga om god sed vid återkallande av offentligt erbjudande
(Optovent)
BAKGRUND
OPC Enterprises Sweden AB (”OPC”) offentliggjorde den 15
juli 2003 genom pressmeddelande ett erbjudande att kontant förvärva
samtliga aktier i aktiemarknadsbolaget Optovent. För erbjudandet
gällde därmed Näringslivets Börskommittés (NBK)
rekommendation rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv
i dess lydelse före den 1 september 2003.
Optovent är ett svenskt medicintekniskt företag som marknadsför
system för patientövervakning. OPC, ett nybildat bolag, ägs
av Optovent Enterprises, ett amerikanskt bolag som även det är
nybildat. Detta ägs i sin tur av Thomas L. Hickey, verkställande
direktör i och grundare av MediQuest, Inc. MediQuest är en amerikansk
distributör av medicinsktekniska produkter och har distribuerat Optovents
produkter sedan april 2002.
I pressmeddelandet angavs uttyckligen att budet inte var villkorat av
att finansiering kunde erhållas. Det uppgavs att budet skulle finansieras
genom ett ovillkorat finansieringsåtagande från det portugisiska
företaget Business Land Trading.
Prospekt avseende erbjudandet skulle enligt pressmeddelandet offentliggöras
omkring den 15 augusti vilket var fyra dagar före utgången
av den femveckorsperiod som i NBK:s rekommendation rörande offentliga
erbjudanden (punkt II.6) anges som maximal tidsfrist från erbjudandets
offentliggörande.
Till Aktiemarknadsnämnden inkom den 21 augusti 2003 en framställning
från advokatfirman Delphi & Co på uppdrag av OPC. I framställningen
hemställde OPC om dispens så att prospektet kunde senareläggas
till senast den 4 september 2003. Skälet var i korthet att ingen
del av den avtalade finansieringen ännu hade gjorts tillgänglig.
OPC var ett s.k. lagerbolag som hade införskaffats endast för
att framlägga det offentliga erbjudandet. Den finansiering som hade
ordnats var av sedd för samtliga kostnader för transaktionen.
Medel saknades därför att fortsätta den praktiska hanteringen
av budet såsom bland annat tryckning och distribution av prospektet.
Aktiemarknadsnämnden medgav i AMN 2003:21 OPC dispens från
skyldigheten att framlägga prospekt inom femveckorsfristen. Prospektet
skulle enligt nämndens beslut läggas fram när förhandlingar
om utbetalning av avtalad finansiering hade kunnat slutföras, dock
senast den 4 september 2003. I uttalandet anförde nämnden att
det, såvitt nämnden känner till, är mycket sällsynt
på den svenska aktiemarknaden att prospekt inte läggs fram
inom föreskriven eller utfäst tid på grund av att medel
saknas för förfarandet, och att det skulle kunna hävdas
att sådana skäl normalt inte kan bilda underlag för dispens.
Nämnden konstaterade emellertid samtidigt att det i det aktuella
fallet var en faktisk omöjlighet för budgivaren att hålla
den föreskrivna fristen. Det fick därför med hänsyn
till omständigheterna anses förenligt med rekommendationens
syfte att dispens beviljades i enlighet med framställningen till
nämnden.
Något prospekt har inte offentliggjorts inom den föreskrivna
tidsfristen. I stället meddelade OPC den 4 september 2003 att bolaget
hade beslutat återkalla det offentliga erbjudandet. Skälet
angavs vara att trots finansieringslöftet inga medel hade kommit
OPC tillhanda.
Aktiemarknadsnämnden har den 6 september 2003 beslutat att utreda
om förfarandet står i överensstämmelse med god sed
på den svenska aktiemarknaden. Yttranden har inhämtats i ärendet
dels från OPC, dels från bolagets svenska rådgivare,
advokatfirman Delphi & Co och Mangold Fondkommission AB, vilka har
lämnat ett gemensamt svar.
OPC redogör i sitt yttrande för de kontakter som ledde fram
till att finansieringen ansågs vara löst. Genom en välrenommerad
finanskonsult i London knöts kontakt med det portugisiska företaget
Business Land Trading vilket ledde till ett ovillkorat och oåterkalleligt
finansieringsåtagande om USD 10 milj. Beloppet skulle mer än
väl täcka utbetalningarna för erbjudandet. Åtagandet
baserades på ett finansieringslöfte från ett brasilianskt
företag som i sin tur var finansierat av en brasiliansk och en tysk
bank.
Den 2 september konstaterades att Business Land Trading inte hade uppfyllt
sitt finansieringsåtagande. OPC tvingades därför återkalla
budet på Optovent. Som svar på OPCs begäran om fullföljande
av åtagandet eller förklaring har Business Land Trading upprepat
sitt åtagande men förklarat att tidsfristen inte kunde hållas
på grund av ”due diligence delays”.
OPC uppger i sitt yttrande att bolaget undersöker alternativa finansieringsmöjligheter
så att ett bud kan lämnas senare samtidigt som man prövar
vilka rättsliga åtgärder som kan vidtas gentemot Business
Land Trading.
Delphi och Mangold hänvisar i sitt yttrande till att en amerikansk
advokatfirma har varit huvudrådgivare i transaktionen och bl a biträtt
i de förhandlingar som ägt rum vad gäller finansieringen
av budet. Varken i Delphis eller Mangolds åtagande har ingått
att medverka i sådana förhandlingar eller på annat sätt
biträda i frågor rörande finansieringen.
Delphis uppdrag inleddes under hösten 2002 med anledning av Hickeys
intresse av att förvärva Optovent. Det bestod i att genomföra
en due diligence-undersökning av Optovent och att i övrigt agera
som svensk legal rådgivare åt Hickey och dennes svenska bolag
i anledning av det förestående förvärvet.
Mangolds uppdrag var att biträda med upprättande av prospekt,
handha kontakter med Finansinspektionen och VPC samt att ta emot och hantera
anmälningssedlar med anledning av erbjudandet.
Den information som Delphi och Mangold har erhållit angående
finansieringen har kommit från den amerikanska advokatfirman. Ett
skriftligt lånelöfte från Business Land Trading till
Optovent Enterprises har företetts. Den amerikanska advokatfirman
översände på begäran dokumentation som visade varifrån
Business Land Trading skulle få tillgång till medel och gick
i god för att finansieringen var ovillkorligen och oåterkalleligen
säkrad. Innan budet offentliggjordes bekräftade en brittisk
advokatbyrå som medverkat vid upprättandet av finansieringsavtalet
att detta avtal var behörigen ingånget, och att finanskonsulten
var välkänd hos advokatbyrån och hade varit klient under
åtskilliga år.
ÖVERVÄGANDEN
Svensk avtalsrätt bygger på principen att en anbudsgivare
är bunden av sitt avtal under acceptfristen. Ett offentligt erbjudande
riktat till aktieägare i ett visst bolag är från civilrättslig
synpunkt ett anbud. Det har tidigare varit föremål för
diskussion om redan ett offentligt tillkännagivande genom pressmeddelande
skall betraktas som ett anbud i civilrättslig mening. Den oklarhet
som rått på denna punkt minskar dock för framtiden genom
att det i den från den 1 september 2003 gällande versionen
av NBK:s regler rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv
föreskrivs (punkt II.3) att budgivaren redan i pressmeddelandet skall
ange att dessa regler gäller för erbjudandet.
Som inledningsvis angavs gällde för det nu aktuella erbjudandet
NBK:s rekommendation rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv
i dess lydelse före den 1 september 2003. Det råder emellertid
ingen tvekan om att NBK:s rekommendation även i denna lydelse utgår
från att en budgivare är bunden av sitt erbjudande i den mån
detta inte förenats med villkor och att denna bundenhet uppstår
redan genom pressmeddelandet (jfr punkt II.5).
Om budgivaren för erbjudandets genomförande är beroende
av att en kredit utbetalas har det ansetts vara av stor vikt för
målbolagets aktieägare och aktiemarknaden att få kännedom
om detta samtidigt som erbjudandet tillkännages. Mot denna bakgrund
föreskrivs i punkten II.3 i rekommendationen att det redan av pressmeddelandet
skall framgå hur erbjudandet är finansierat. Av kommentaren
till bestämmelsen framgår att det bl.a. innebär att det
av pressmeddelandet skall framgå i vilken utsträckning erbjudandet
är finansierat med krediter och att budgivaren måste upplysa
om huruvida han är beroende av kreditens utbetalning för genomförande
av erbjudandet.
I förevarande fall hade erbjudandet inte villkorats av finansiering
kunde erhållas. Erbjudandet byggde på förutsättningen
att finansiering skulle ske genom krediter från Business Land Trading
som angavs ha lämnat ett ovillkorat och oåterkalleligt finansieringslöfte
för ändamålet. Någon sådan finansiering har
emellertid hittills inte lämnats.
Aktiemarknadsnämnden har inte sökt driva utredningen vidare
genom att exempelvis inhämta yttranden från de utländska
rådgivarna och finansiärerna. Den uteblivna finansieringen
ger dock i sig anledning till antagande att OPC inte haft tillräcklig
grund för att utgå från att erbjudandet skulle bli finansierat
på sätt som angavs i pressmeddelandet. Utredningen visar också
att den kedja av parter som skulle förse budgivaren med medel var
ovanligt komplicerad och därmed något osäker, särskilt
som Business Land Trading såvitt nämnden känner till inte
är något väletablerat kreditinstitut.
I detta läge borde OPC enligt nämndens mening antingen ha avvaktat
med att lämna ett erbjudande till dess att företaget fått
kontroll över de medel som skulle ställas till förfogande
för finansieringen eller också gjort budet villkorat av att
Business Land Trading fullföljde sitt kreditlöfte. I stället
har budgivaren försatt sig i en situation där erbjudandet inte
får återkallas samtidigt som budgivaren tydligen för
närvarande saknar möjlighet att fullgöra sina skyldigheter.
Ett sådant förfarande är enligt nämndens mening ägnat
att urholka förtroendet för marknaden. Det är därför
oacceptabelt och kan inte föranleda annat än allvarlig kritik.
För detta har givetvis även rådgivarna ett ansvar.
I behandlingen av detta ärende har deltagit Johan Munck (ordförande),
Carl-Johan Åberg (vice ordförande), Lars Bredin (vice ordförande),
Ulf Aspenberg och Stefan Erneholm.
På Aktiemarknadsnämndens vägnar
|