| Aktiemarknadsnämndens uttalande 2003:29
2003-11-03
 Fråga om god sed vid återkallande av offentligt erbjudande 
        (Optovent) BAKGRUND OPC Enterprises Sweden AB (”OPC”) offentliggjorde den 15 
        juli 2003 genom pressmeddelande ett erbjudande att kontant förvärva 
        samtliga aktier i aktiemarknadsbolaget Optovent. För erbjudandet 
        gällde därmed Näringslivets Börskommittés (NBK) 
        rekommendation rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv 
        i dess lydelse före den 1 september 2003.  Optovent är ett svenskt medicintekniskt företag som marknadsför 
        system för patientövervakning. OPC, ett nybildat bolag, ägs 
        av Optovent Enterprises, ett amerikanskt bolag som även det är 
        nybildat. Detta ägs i sin tur av Thomas L. Hickey, verkställande 
        direktör i och grundare av MediQuest, Inc. MediQuest är en amerikansk 
        distributör av medicinsktekniska produkter och har distribuerat Optovents 
        produkter sedan april 2002. I pressmeddelandet angavs uttyckligen att budet inte var villkorat av 
        att finansiering kunde erhållas. Det uppgavs att budet skulle finansieras 
        genom ett ovillkorat finansieringsåtagande från det portugisiska 
        företaget Business Land Trading.  Prospekt avseende erbjudandet skulle enligt pressmeddelandet offentliggöras 
        omkring den 15 augusti vilket var fyra dagar före utgången 
        av den femveckorsperiod som i NBK:s rekommendation rörande offentliga 
        erbjudanden (punkt II.6) anges som maximal tidsfrist från erbjudandets 
        offentliggörande.  Till Aktiemarknadsnämnden inkom den 21 augusti 2003 en framställning 
        från advokatfirman Delphi & Co på uppdrag av OPC. I framställningen 
        hemställde OPC om dispens så att prospektet kunde senareläggas 
        till senast den 4 september 2003. Skälet var i korthet att ingen 
        del av den avtalade finansieringen ännu hade gjorts tillgänglig. 
        OPC var ett s.k. lagerbolag som hade införskaffats endast för 
        att framlägga det offentliga erbjudandet. Den finansiering som hade 
        ordnats var av sedd för samtliga kostnader för transaktionen. 
        Medel saknades därför att fortsätta den praktiska hanteringen 
        av budet såsom bland annat tryckning och distribution av prospektet. 
       Aktiemarknadsnämnden medgav i AMN 2003:21 OPC dispens från 
        skyldigheten att framlägga prospekt inom femveckorsfristen. Prospektet 
        skulle enligt nämndens beslut läggas fram när förhandlingar 
        om utbetalning av avtalad finansiering hade kunnat slutföras, dock 
        senast den 4 september 2003. I uttalandet anförde nämnden att 
        det, såvitt nämnden känner till, är mycket sällsynt 
        på den svenska aktiemarknaden att prospekt inte läggs fram 
        inom föreskriven eller utfäst tid på grund av att medel 
        saknas för förfarandet, och att det skulle kunna hävdas 
        att sådana skäl normalt inte kan bilda underlag för dispens. 
        Nämnden konstaterade emellertid samtidigt att det i det aktuella 
        fallet var en faktisk omöjlighet för budgivaren att hålla 
        den föreskrivna fristen. Det fick därför med hänsyn 
        till omständigheterna anses förenligt med rekommendationens 
        syfte att dispens beviljades i enlighet med framställningen till 
        nämnden.  Något prospekt har inte offentliggjorts inom den föreskrivna 
        tidsfristen. I stället meddelade OPC den 4 september 2003 att bolaget 
        hade beslutat återkalla det offentliga erbjudandet. Skälet 
        angavs vara att trots finansieringslöftet inga medel hade kommit 
        OPC tillhanda.
 Aktiemarknadsnämnden har den 6 september 2003 beslutat att utreda 
        om förfarandet står i överensstämmelse med god sed 
        på den svenska aktiemarknaden. Yttranden har inhämtats i ärendet 
        dels från OPC, dels från bolagets svenska rådgivare, 
        advokatfirman Delphi & Co och Mangold Fondkommission AB, vilka har 
        lämnat ett gemensamt svar.
 OPC redogör i sitt yttrande för de kontakter som ledde fram 
        till att finansieringen ansågs vara löst. Genom en välrenommerad 
        finanskonsult i London knöts kontakt med det portugisiska företaget 
        Business Land Trading vilket ledde till ett ovillkorat och oåterkalleligt 
        finansieringsåtagande om USD 10 milj. Beloppet skulle mer än 
        väl täcka utbetalningarna för erbjudandet. Åtagandet 
        baserades på ett finansieringslöfte från ett brasilianskt 
        företag som i sin tur var finansierat av en brasiliansk och en tysk 
        bank. Den 2 september konstaterades att Business Land Trading inte hade uppfyllt 
        sitt finansieringsåtagande. OPC tvingades därför återkalla 
        budet på Optovent. Som svar på OPCs begäran om fullföljande 
        av åtagandet eller förklaring har Business Land Trading upprepat 
        sitt åtagande men förklarat att tidsfristen inte kunde hållas 
        på grund av ”due diligence delays”. OPC uppger i sitt yttrande att bolaget undersöker alternativa finansieringsmöjligheter 
        så att ett bud kan lämnas senare samtidigt som man prövar 
        vilka rättsliga åtgärder som kan vidtas gentemot Business 
        Land Trading. Delphi och Mangold hänvisar i sitt yttrande till att en amerikansk 
        advokatfirma har varit huvudrådgivare i transaktionen och bl a biträtt 
        i de förhandlingar som ägt rum vad gäller finansieringen 
        av budet. Varken i Delphis eller Mangolds åtagande har ingått 
        att medverka i sådana förhandlingar eller på annat sätt 
        biträda i frågor rörande finansieringen.  Delphis uppdrag inleddes under hösten 2002 med anledning av Hickeys 
        intresse av att förvärva Optovent. Det bestod i att genomföra 
        en due diligence-undersökning av Optovent och att i övrigt agera 
        som svensk legal rådgivare åt Hickey och dennes svenska bolag 
        i anledning av det förestående förvärvet. Mangolds uppdrag var att biträda med upprättande av prospekt, 
        handha kontakter med Finansinspektionen och VPC samt att ta emot och hantera 
        anmälningssedlar med anledning av erbjudandet.
 Den information som Delphi och Mangold har erhållit angående 
        finansieringen har kommit från den amerikanska advokatfirman. Ett 
        skriftligt lånelöfte från Business Land Trading till 
        Optovent Enterprises har företetts. Den amerikanska advokatfirman 
        översände på begäran dokumentation som visade varifrån 
        Business Land Trading skulle få tillgång till medel och gick 
        i god för att finansieringen var ovillkorligen och oåterkalleligen 
        säkrad. Innan budet offentliggjordes bekräftade en brittisk 
        advokatbyrå som medverkat vid upprättandet av finansieringsavtalet 
        att detta avtal var behörigen ingånget, och att finanskonsulten 
        var välkänd hos advokatbyrån och hade varit klient under 
        åtskilliga år.
 ÖVERVÄGANDEN
 Svensk avtalsrätt bygger på principen att en anbudsgivare 
        är bunden av sitt avtal under acceptfristen. Ett offentligt erbjudande 
        riktat till aktieägare i ett visst bolag är från civilrättslig 
        synpunkt ett anbud. Det har tidigare varit föremål för 
        diskussion om redan ett offentligt tillkännagivande genom pressmeddelande 
        skall betraktas som ett anbud i civilrättslig mening. Den oklarhet 
        som rått på denna punkt minskar dock för framtiden genom 
        att det i den från den 1 september 2003 gällande versionen 
        av NBK:s regler rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv 
        föreskrivs (punkt II.3) att budgivaren redan i pressmeddelandet skall 
        ange att dessa regler gäller för erbjudandet.  Som inledningsvis angavs gällde för det nu aktuella erbjudandet 
        NBK:s rekommendation rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv 
        i dess lydelse före den 1 september 2003. Det råder emellertid 
        ingen tvekan om att NBK:s rekommendation även i denna lydelse utgår 
        från att en budgivare är bunden av sitt erbjudande i den mån 
        detta inte förenats med villkor och att denna bundenhet uppstår 
        redan genom pressmeddelandet (jfr punkt II.5).  Om budgivaren för erbjudandets genomförande är beroende 
        av att en kredit utbetalas har det ansetts vara av stor vikt för 
        målbolagets aktieägare och aktiemarknaden att få kännedom 
        om detta samtidigt som erbjudandet tillkännages. Mot denna bakgrund 
        föreskrivs i punkten II.3 i rekommendationen att det redan av pressmeddelandet 
        skall framgå hur erbjudandet är finansierat. Av kommentaren 
        till bestämmelsen framgår att det bl.a. innebär att det 
        av pressmeddelandet skall framgå i vilken utsträckning erbjudandet 
        är finansierat med krediter och att budgivaren måste upplysa 
        om huruvida han är beroende av kreditens utbetalning för genomförande 
        av erbjudandet.  I förevarande fall hade erbjudandet inte villkorats av finansiering 
        kunde erhållas. Erbjudandet byggde på förutsättningen 
        att finansiering skulle ske genom krediter från Business Land Trading 
        som angavs ha lämnat ett ovillkorat och oåterkalleligt finansieringslöfte 
        för ändamålet. Någon sådan finansiering har 
        emellertid hittills inte lämnats. Aktiemarknadsnämnden har inte sökt driva utredningen vidare 
        genom att exempelvis inhämta yttranden från de utländska 
        rådgivarna och finansiärerna. Den uteblivna finansieringen 
        ger dock i sig anledning till antagande att OPC inte haft tillräcklig 
        grund för att utgå från att erbjudandet skulle bli finansierat 
        på sätt som angavs i pressmeddelandet. Utredningen visar också 
        att den kedja av parter som skulle förse budgivaren med medel var 
        ovanligt komplicerad och därmed något osäker, särskilt 
        som Business Land Trading såvitt nämnden känner till inte 
        är något väletablerat kreditinstitut.
 I detta läge borde OPC enligt nämndens mening antingen ha avvaktat 
        med att lämna ett erbjudande till dess att företaget fått 
        kontroll över de medel som skulle ställas till förfogande 
        för finansieringen eller också gjort budet villkorat av att 
        Business Land Trading fullföljde sitt kreditlöfte. I stället 
        har budgivaren försatt sig i en situation där erbjudandet inte 
        får återkallas samtidigt som budgivaren tydligen för 
        närvarande saknar möjlighet att fullgöra sina skyldigheter. 
        Ett sådant förfarande är enligt nämndens mening ägnat 
        att urholka förtroendet för marknaden. Det är därför 
        oacceptabelt och kan inte föranleda annat än allvarlig kritik. 
        För detta har givetvis även rådgivarna ett ansvar. I behandlingen av detta ärende har deltagit Johan Munck (ordförande), 
        Carl-Johan Åberg (vice ordförande), Lars Bredin (vice ordförande), 
        Ulf Aspenberg och Stefan Erneholm. På Aktiemarknadsnämndens vägnar      |