Aktiemarknadsnämndens uttalande 2004:2
2004-01-20
Fusionsplanens utformning vid fusioner mot kontant vederlag
Aktiemarknadsnämnden har under senare tid dels observerat ett par
fall av fusion bland svenska aktiemarknadsbolag där fusionsvederlaget
skall bestå uteslutande av kontanter, dels från olika håll
fått underhandsförfrågningar om huruvida god sed på
aktiemarknaden kräver att prospekt upprättas vid en sådan
fusion. Nämnden har i anledning därav beslutat att göra
följande uttalande i ämnet.
- - -
Regler om fusion genom absorption
Fusion är ett i 14 kap. aktiebolagslagen (1975:1385) (ABL) noga
reglerat institut. Bestämmelserna är utformade på basis
av EG:s direktiv 78/855/EEG, det s.k. fusionsdirektivet (SFS 1994:802).
Fusion förekommer i två varianter, absorption och kombination
(14 kap. 1 § ABL). Karakteristiskt för en fusion genom absorption
är att ett aktiebolag (det överlåtande bolaget) går
upp i ett annat aktiebolag (det övertagande bolaget). Beslut om fusionen
fattas i det fallet av bolagsstämman i det överlåtande
bolaget genom godkännande av en s.k. fusionsplan, vilken upprättas
gemensamt av styrelserna för de båda inblandade bolagen (14
kap. 4 och 10 §§ ABL).
När en anmälan om fusion genom absorption registrerats av Patent-
och registreringsverket är det överlåtande bolaget upplöst.
Det överlåtande bolagets tillgångar och skulder med undantag
för vissa skadeståndsanspråk övergår samtidigt
till det övertagande bolaget och fusionsvederlaget tillfaller aktieägarna
i det överlåtande bolaget direkt, utan att något skifte
sker (14 kap. 20 § ABL). Om aktier ingår i fusionsvederlaget,
blir aktieägarna i det överlåtande bolaget således
direkt aktieägare i det övertagande bolaget. Om fusionsvederlaget
helt eller delvis består av kontanter blir aktieägarna i det
överlåtande bolaget direkt ägare av dessa.
Regler om upprättande av prospekt
Vissa förfaranden i ett aktiebolag kräver att prospekt upprättas.
Det är för det första fallet när ett publikt aktiebolag
eller en aktieägare i ett sådant bolag offentliggör eller
på annat sätt till en vidare krets riktar en inbjudan att förvärva
aktier eller teckningsrätter i bolaget, om summan av de belopp som
till följd av inbjudan kan komma att betalas uppgår till minst
300.000 kronor (4 kap. 18 § ABL). Prospekt skall, under samma förutsättningar,
vidare upprättas vid utgivande av konvertibla skuldebrev eller skuldebrev
förenade med teckningsoptioner (5 kap. 16 § ABL) eller vinstandelsbevis
(7 kap. 27 § ABL). Reglerna, som infördes på förslag
av Fondbörsutredningen (SOU 1971:9), upptogs i lag första gången
genom den nuvarande aktiebolagslagen (prop. 1975:103 s. 344 ff.). Gemensamt
för samtliga förfaranden utom utgivande av vinstandelsbevis
är att de innefattar ett erbjudande om, direkt eller indirekt, förvärv
av aktier (jfr SOU 1971:9 s. 80). Kravet på prospekt vid utgivande
av vinstandelsbevis infördes på regeringens initiativ och utan
motivering (prop. 1975:103 s. 367).
Vid den modernisering av lagstiftningen om värdepappersmarknaden
som skedde i början av 1990-talet infördes ytterligare regler
om prospekt i lag. Reformen, som till viss del föranleddes av kravet
på anpassning till EG:s s.k. börsdirektiv, resulterade i prospektregler
som delvis överlappar aktiebolagslagens prospektregler.
Bestämmelser om skyldighet att upprätta prospekt finns således
numera, förutom i aktiebolagslagen, i 2 kap. lagen om handel med
finansiella instrument (1991:980) (LHF) och i 5 kap. 5 § - 5b §
lagen (1992:543) om börs- och clearingverksamhet (LBC). ”Syftet
med bestämmelserna är bl.a. att tillgodose behovet av information
på värdepappersmarknaden. Uppgifterna i ett prospekt skall
ge marknadens aktörer ett underlag för bedömningen av erbjudandet
och den förväntade avkastning och risk som är förknippad
med en investering i det finansiella instrument som prospektet avser”
(Beckman m.fl., Lagarna på värdepappersområdet, 2002,
s. 103).
Bestämmelserna i 2 kap. LHF reglerar skyldigheten att upprätta
emissionsprospekt (1 och 2 §§) och erbjudandeprospekt (1 och
3 §§). Bestämmelserna om emissionsprospekt går tillbaka
på EG:s direktiv 89/298/EEG, det s.k. prospektdirektivet, medan
bestämmelserna om erbjudandeprospekt inte bärs upp av någon
EG-reglering.
Skyldigheten enligt 2 kap. 1 och 2 §§ LHF att upprätta
emissionsprospekt innebär, med avseende på aktiebolags emissioner
av aktier, att bolaget skall upprätta ett prospekt om emissionen
avser aktier som inte är inregistrerade eller föremål
för ansökan om inregistrering vid en börs, riktas till
en öppen krets och kan komma att inbringa minst 300.000 kr som betalning
för aktierna. Om emissionen avser aktier som är inregistrerade
eller föremål för ansökan om inregistrering vid börs,
skall enligt 5 kap. 5 § LBC i stället ett börsprospekt
upprättas. Bestämmelser om innehållet i emissionsprospekt
enligt LHF och börsprospekt enligt LBC finns i Finansinspektionens
föreskrifter (FFFS 1995:21).
Skyldigheten enligt 2 kap. 1 och 3 §§ LHF att upprätta
erbjudandeprospekt innebär, med avseende på aktier att den
som lämnar ett erbjudande om köp eller försäljning
av aktier skall upprätta ett prospekt. Ett erbjudande om köp
föreligger exempelvis om ett aktiebolag återköper egna
aktier och sedermera bjuder ut dem till försäljning. Det typiska
erbjudandet om försäljning är ett offentligt uppköpserbjudande
där exempelvis ett aktiebolag erbjuder aktieägarna i ett annat
bolag att sälja sina aktier till det erbjudande bolaget. Finansinspektionen
har inte utfärdat några föreskrifter om innehållet
i erbjudandeprospekt. Enligt uttalanden i lagens förarbeten bör
kraven på innehållet i sådana prospekt huvudsakligen
utformas genom självreglering (prop 1991/92:113 s. 155 och 219, prop.
1992/93:90 s. 56 f.).
Näringslivets
Börskommitté (NBK) har utfärdat regler rörande
flera slag av prospekt.. NBK:s Regler om utformning av prospekt (1999)
är avsedd att tillämpas på prospekt, som offentliggörs
på den svenska kapitalmarknaden och som avser aktier, konvertibler,
teckningsoptioner, vinstandelsbevis och depåbevis vilka är
– eller avses bli – föremål för regelbunden
handel. I den NBK:s Regler rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv
(2003) finns bestämmelser om innehållet i sådana erbjudandeprospekt
som upprättas av budgivaren vid s.k. takeover-erbjudanden avseende
aktier och vissa andra finansiella instrument i svenska aktiemarknadsbolag.
Slutligen finns vissa bestämmelser om prospekt i NBK:s regler avseende
aktiebolags köp och försäljning av egna aktier (2000).
Skall prospekt upprättas vid fusion?
I aktiebolagslagen finns inte några bestämmelser om upprättande
av prospekt vid fusion. Inte heller i lagen om handel med finansiella
instrument (eller lagen om börs- och clearingverksamhet) finns några
bestämmelser som uttryckligen stipulerar att prospekt skall upprättas
vid fusion.
Enligt nämndens mening kan inte heller grunderna för bestämmelserna
om emissions- och erbjudandeprospekt vara tillämpliga. En fusion
kommer inte till stånd genom att aktieägarna i det överlåtande
bolaget individuellt tar ställning till att överlåta sina
aktier till det övertagande bolaget utan genom ett av det överlåtande
bolaget, genom bolagsstämman, fattat beslut. Till underlag för
stämmans ställningstagande skall styrelserna i de fusionerande
bolagen upprätta och lägga fram en fusionsplan i vilken skall
återfinnas alla villkor för fusionen som kan antas vara av
betydelse för bolagsstämmans ställningstagande. I planen
skall också lämnas en redogörelse från styrelsernas
sida för de omständigheter som kan vara av vikt vid bedömningen
av fusionens lämplighet för bolagen. Av redogörelsen skall
framgå hur fusionsvederlaget har bestämts och vilka rättsliga
och ekonomiska synpunkter som därvid har beaktats. Särskilda
svårigheter att uppskatta värdet av egendom skall anmärkas.
Fusionsplanen skall granskas av en eller flera revisorer, vilkas yttrande
över planen skall fogas till densamma. Till fusionsplanen skall också
fogas redovisningshandlingar. Sedan fusionsplanen har godkänts kan
aktieägarna i det överlåtande bolaget i princip inte göra
annat än att invänta fusionsvederlaget – det finns inget
erbjudande att ta ställning till.
Frågan är då om det från synpunkten av god sed
på aktiemarknaden finns anledning att ställa krav på
upprättande av prospekt vid fusion mot kontant vederlag. Något
sådant krav kan inte läsas ut ur NBK:s prospektregler och Aktiemarknadsnämnden
finner inte heller för sin del skäl att uppställa något
sådant krav. Enkelt uttryckt skall fusionsplanen fylla samma funktion
för aktieägarna i det överlåtande bolaget inför
ett ställningstagande till frågan om en fusion med det övertagande
bolaget som ett prospekt skulle fylla inför ett ställningstagande
till ett erbjudande om att individuellt överlåta aktierna till
det övertagande bolaget. Från synpunkten av god sed på
aktiemarknaden bör därför inte uppställas annat krav
än att fusionsplanen utformas så att den ger samma information
som i tillämpliga delar skall lämnas vid s.k. kontanterbjudanden
enligt NBK:s takeover-regler. Alternativt kan sådan information
lämnas i särskild ordning (genom informationsbroschyr e.d.)
i god tid före bolagsstämman.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
I behandlingen av detta ärende har deltagit Johan Munck (ordförande),
Leif Thorsson (vice ordförande), Carl-Johan Åberg (vice ordförande),
Lars Bredin (vice ordförande) Ulf Aspenberg, Thomas Ehlin och Tom
Hård.
På Aktiemarknadsnämndens vägnar
|