Aktiemarknadsnämndens uttalande 2005:37
2005-09-13
Till Aktiemarknadsnämnden inkom den 2 september 2005 en framställning från
Gunnar Nord, Företagsjuridik Nord & Co på uppdrag av det amerikanska
bolaget Danaher Corporation och dess helägda danska dotterbolag Edelweiss
Holdings ApS ("Edelweiss").
BAKGRUND
Beträffande bakgrunden till framställningen lämnas följande redogörelse, som i
allt väsentligt är hämtad ur framställningen till nämnden.
Hexagon AB, vars B-aktie är inregistrerad vid Stockholmsbörsen, tillkännagav den
27 juni 2005 ett offentligt erbjudande att förvärva samtliga aktier i det
schweiziska företaget Leica Geosystems AG (Leica), vars aktie är inregistrerad
vid SWX Swiss Exchange. Det erbjudna vederlaget för Leica-aktierna bestod av
kontant betalning. Såvitt kan bedömas av prospektet skall schweiziska
takeover-regler gälla för erbjudandet.
Den 28 juli 2005 tillkännagav Edelweiss ett konkurrerande bud på Leica-aktien.
Den 18 augusti 2005 höjde Hexagon sitt bud på Leica-aktien på så sätt att man,
utöver tidigare erbjudet kontantbelopp, också erbjöd Leica-aktieägarna att
teckna 5 Hexagon B-aktier. Hexagon-styrelsens förslag till beslut om emission
av sådana aktier skall behandlas vid en extra bolagsstämma i Hexagon, vilken är
utsatt att äga rum den 15 september 2005 kl 17.00.
Anmälningstiden (The Improved Offer Period) för accept av Hexagons förhöjda bud
har enligt prospektet startat den 23 augusti 2005. Av prospektet framgår också
att anmälningstiden slutar den 23 september 2005 om den ej förlängs av
budgivaren. Det finns också en "Additional Acceptance Period".
Budet handläggs i Schweiz för Hexagons räkning av Bank Julius Bär & Co AG i
Zürich. Anmälan till budet (försäljning av Leica-aktier till Hexagon mot
kontant ersättning av CHF 440 och 5 st nyemitterade B-aktier i Hexagon) sker på
ett av Hexagon utgivet formulär "Annahme - und Abtretungserklärung für
Namenaktien der Leica Geosystems Holdings AG". Banken mottager formulären för
Hexagons räkning. Leica-aktieägarnas anmälan till budet är oåterkallelig.
Enligt det anmälningsformulär som Hexagon utformat avses aktieägarna anmoda
Bank Julius Bär & Co AG att genomföra i budet erforderliga transaktioner,
bland annat att teckna de nyemitterade Hexagon-aktierna.
Av 4 kap 18-26 §§ aktiebolagslagen (1975:1385) (ABL) framgår att om ett publikt
aktiebolag riktar inbjudan till en vidare krets att teckna aktier i bolaget
eller att förvärva en rätt att teckna aktier i bolaget (teckningsrätter), skall
styrelsen upprätta ett emissionsprospekt enligt 4 kap 19-26 §§ ABL om summan av
de belopp som kan komma att betalas för de tecknade aktierna uppgår till minst
300.000 kronor. Emissionsprospektet skall enligt bestämmelsen i 4 kap 25 § ABL
tillhandahållas på de platser där teckning eller inköpsanmälan mottages, senast
tre vardagar före den dag då teckning eller inköpsanmälan tidigast kan ske.
Hexagon har, beträffande den i Hexagons budförfarande ingående nyemissionen,
inte upprättat något sådant emissionsprospekt som skulle ha tillhandahållits
senast tre vardagar innan anmälningstiden i Hexagons förhöjda bud startade den
23 augusti 2005.
I diskussioner med den schweiziska "Takeover Board" har Danaher/Edelweiss
påpekat denna brist i Hexagons erbjudande till Leicas aktieägare. Kommentarer
har lämnats av Hexagon genom Mannheimer Swartling Advokatbyrå.
Som Danaher/Edelwiss tolkat Mannheimer Swartlings svar till schweiziska Takeover
Board och advokatbyråns uppgifter till Bolagsverket avser Hexagon - som inte i
sitt erbjudandeprospekt den 18 augusti 2005 eller eljest uttalat, att man
senare tänker förse Leicas aktieägare med kompletterande information i form av
det lagstadgade emissionsprospektet - att ge ut ett emissionsprospekt den 19
september 2005 att hållas tillgängligt - för Bank Julius Bär & Co AG -
innan banken tidigast den 22 september 2005 tecknar aktier för de
Leica-aktieägare som oåterkalleligen anmält sig för aktier. Hexagon har däremot
inte försett Leica-aktieägarna (de verkliga tecknarna) med något prospekt (över
huvud taget) innan de oåterkalleligen band/binder sig för förvärvet av
Hexagonaktier.
Även om Hexagon härefter skulle ändra ståndpunkt och under erbjudandetiden
tillställa envar Leica-aktieägare ett erbjudandeprospekt när det på sätt
Mannheimer Swartling beskriver, offentliggörs den 19 september 2005, kan - i
förekommande fall - ägare inte, om de så önskar när de tagit del av prospektet,
återkalla sina respektive beslut att teckna Hexagonaktier, eftersom deras
anmälan är oåterkallelig enligt de villkor som Hexagon uppställt i sin
inbjudan.
Vad Mannheimer Swartling Advokatbyrå beskriver är ett pågående
nyemissionsförfarande i vilket Hexagon synes flagrant åsidosätta elementära
prospektregler i ABL genom att emittenten - bolaget självt - anlitar och
betalar ett rättssubjekt som med något slags fiktion skall anses ta del av
emissionsprospektet för de enligt lagen informationsberättigades räkning flera
veckor efter att de sistnämnda - oåterkalleligen och utan den lagstadgade
informationen - beslutat teckna aktier i bolaget. Mannheimer Swartlings
redogörelse för vad prospektkravet innebär, får till följd att prospektreglerna
aktiebolagsrättsligt och aktiemarknadsmässigt helt saknar materiell betydelse.
Aktieägarnas bindande anmälan till Hexagons ombud, Bank Julius Bär, ställer
inget som helst krav på att ombudet skall göra någon utvärdering av det
prospekt som formellt sett endast de har tillgång till. Tvärtom, Bank Julius
Bär är skyldigt att genomföra teckning enligt anmälan oavsett vad som står i
prospektet.
Mannheimer Swartlings beskrivning är emellertid inte riktig. Prospekt - enligt
ABL och andra regler här och i andra länder - skall utformas och läggas fram på
sådant sätt och i sådan tid att de kan läsas av dem som skall ha informationen,
inte av värdepappersutgivarens hyrda ombud. Det är - självfallet - lagarnas och
börsreglernas verkliga innebörd.
I framställningen till Aktiemarknadsnämnden hemställs att nämnden uttalar sig i
frågan huruvida det är förenligt med god sed på aktiemarknaden att ett svenskt
börsbolag vid inbjudan till teckning eller förvärv av rätt till teckning i
nyemission av finansiella instrument fullgör sin prospektskyldighet enligt
svensk aktiebolagsrätt genom att låta ett av bolaget anlitat ombud ta del av
prospektet för allas räkning sedan de rättssubjekt till vilka erbjudandet
riktats, oåterkalleligen bundit sig för teckning och att prospekt därför inte
föreligger när perioden för bindande teckningsanmälan börjar.
Hexagon har beretts tillfälle att yttra sig över framställningen och därvid
anfört huvudsakligen följande.
Hexagon offentliggjorde den 13 juni 2005 ett erbjudande avseende förvärv av
aktierna i Leica Geosystems Holdings AG ("Leica"), ett bolag med säte i Schweiz
och noterat på SWX Swiss Exchange, mot kontant betalning
("Kontanterbjudandet"). Schweiziskt erbjudandeprospekt i anledning av
Kontanterbjudandet offentliggjordes i enlighet med schweiziska regler på den
schweiziska marknaden den 27 juni 2005.
Den 26 juli 2005 offentliggjorde Danaher genom Edelweiss ett konkurrerande
kontanterbjudande avseende samtliga aktier i Leica.
Den 15 augusti 2005 offentliggjorde Hexagon att bolaget höjde Kontanterbjudandet
genom att, utöver kontanter, erbjuda fem nyemitterade aktier av serie B i
Hexagon för varje aktie i Leica ("Blandade Erbjudandet"). Anmälningsperioden
enligt det Blandade Erbjudandet omfattar tiden från och med den 23 augusti 2005
till och med den 23 september 2005. Schweiziskt erbjudandeprospekt i
anledning av det Blandade Erbjudandet offentliggjordes i enlighet med
schweiziska regler på den schweiziska marknaden den 18 augusti 2005.
Beslutet att offentliggöra det Blandade Erbjudandet föregicks av noggranna
överväganden bl.a. avseende de prospektkrav som det Blandade Erbjudandet
skulle komma att föranleda, innefattande tidpunkten för framläggande av sådana
prospekt. Härvidlag togs ett antal kontakter i syfte att göra vederbörliga
avstämningar med såväl Stockholmsbörsen (avseende prospekt enligt lagen om
börs- och clearingverksamhet ("LBC-prospekt") som Kommissionären för
aktiebolagsärenden AB (avseende prospekt enligt 4 kap. aktiebolagslagen
("ABL-prospekt"). Kommissionären för aktiebolagsärenden AB stämde i sin tur av
frågan om tidpunkten för ABL-prospektets framläggande med Bolagsverket. Nyss
angivna kontakter bekräftade dels att LBC-prospekt inte skulle behöva vara
upprättat tidigare än i samband med inregistrering av de nya aktierna vid
Stockholmsbörsen, dels att skyldighet att lägga fram ABL-prospekt inte
uppkommer tidigare än tre dagar, sön- och helgdagar samt lördagar,
midsommarafton, julafton och nyårsafton oräknade, ("Bankdagar") före den dag då
teckning i aktiebolagslagens mening tidigast kan ske och således inte redan tre
Bankdagar före första dag för anmälan i det Blandade Erbjudandet.
Hexagons överväganden innefattade också frågan om ABL-prospektets
informationsinnehåll i förhållande till redan tillgänglig eller, genom
tilläggsprospektet avseende det Blandade Erbjudandet, tillkommande information.
Enligt Hexagons bedömning skulle Leicas aktieägare och marknadens aktörer i
övrigt inte tillföras någon ytterligare relevant information avseende Hexagon
genom ABL-prospektet (se vidare här nedan).
I anledning av det Blandade Erbjudandet, beslutade styrelsen för Hexagon att
kalla till en extra bolagsstämma den 15 september 2005. Styrelsen föreslog
därvid att den extra bolagsstämman skall besluta bl.a. om att öka bolagets
aktiekapital genom en apportemission av aktier av serie B, varvid rätt att
teckna de nya aktierna endast skall tillkomma innehavare av aktier i Leica som
accepterat det Blandade Erbjudandet, med rätt och skyldighet för tecknarna att
betala de nya aktierna genom överlåtelse till Hexagon av sina aktier i Leica.
Enligt schweiziska regler för offentliga erbjudanden var det Blandade
Erbjudandet för sin giltighet beroende av godkännande av schweiziska Takeover
Board ("TOB"). Beslut om sådant godkännande avsågs bli fattat vid sammanträde i
TOB under morgonen den 24 augusti 2005. Sent på eftermiddagen den 23
augusti 2005 ingav Danaher/Edelweiss, genom sitt schweiziska ombud Lenz &
Staehelin Attorneys-at-Law, en skrivelse till TOB, till vilken fogats ett brev
från Danahers/ Edelweiss svenska ombud Företagsjuridik Nord & Co AB. I
skrivelsen hävdades att Hexagon underlåtit att i rätt tid framlägga
ABL-prospekt samt att följden av den påstådda underlåtenheten skulle vara att
den föreslagna apportemissionen inte skulle kunna registreras vid
Bolagsverket.
Efter det att Hexagon på morgonen den 24 augusti 2005 ingivit ett yttrande i
anledning av Danahers/Edelweiss skrivelse, beslutade TOB den 24 augusti
2005 att med vissa justeringar godkänna det Blandade Erbjudandet.
Mot bakgrund av skriftväxlingen inför TOB, beslöt Hexagon att framställa en
skriftlig förfrågan till Bolagsverket huruvida Bolagsverket såg hinder mot
registrering av apportemissionen då ABL-prospekt avsågs läggas fram tre
Bankdagar före den dag då teckning i aktiebolagslagens mening tidigast kunde
ske. I skrivelse daterad den 31 augusti 2005, besvarade Bolagsverket denna
förfrågan genom att anföra att prospekt inför den planerade nyemissionen kommer
att finnas upprättat inom den tid som föreskrivs i aktiebolagslagen varför
verket inte för närvarande såg hinder mot registrering.
Vad därefter angår frågan huruvida den nu aktuella frågeställningen bör prövas
av Aktiemarknadsnämnden vill Hexagon anföra följande. Aktiemarknadsnämnden
skall verka för god sed på den svenska aktiemarknaden. I nu aktuellt fall är
målbolaget ett schweiziskt bolag, noterat på en schweizisk börs. Detta
förhållande innebär att anknytningen till den svenska aktiemarknaden är svag,
vilket återspeglas bl.a. av att svenska regler för offentliga erbjudanden inte
är tillämpliga på det Blandade Erbjudandet utan att detta regleras av
schweizisk rätt. Den information som skall lämnas till aktieägarna i Leica,
exempelvis i form av pressmeddelanden och prospekt, styrs således av
schweiziska regler för offentliga erbjudanden. Hexagon har inför och under hela
budförfarandet biträtts av Baker & McKenzie (Zürich) och enligt den
information som erhållits har schweiziska regler för offentliga erbjudanden
också iakttagits av Hexagon.
I egenskap av svenskt aktiebolag har dock Hexagon en skyldighet att följa bl.a.
det prospektkrav som uppställs i aktiebolagslagen. Hexagon vidgår att ett brott
mot sådana regler skulle kunna ifrågasättas utifrån god sed på den svenska
aktiemarknaden.
Aktiebolagslagen föreskriver att prospekt skall upprättas och tillhandahållas på
de platser där teckning kan ske senast tre Bankdagar före den dag då teckning
tidigast kan ske. Enligt aktiebolagslagen skall teckning av nya aktier ske på
teckningslista som innehåller beslutet om nyemission. Till teckningslistan
skall vidare fogas bl.a. handlingar enligt 4 kap. 4 och 6 §§
aktiebolagslagen (alternativt skall hänvisning till sådana handlingar ske i
teckningslistan). Aktiebolagslagen föreskriver således att teckning av aktier
kan ske först sedan det finns ett emissionsbeslut, dvs. i nu aktuellt fall
först sedan extra bolagsstämma i Hexagon den 15 september 2005 beslutat om
apportemission (jfr även prop. 1975:103 s. 345 och 353). Under förutsättning av
att den extra bolagsstämman beslutar om apportemission i enlighet med
styrelsens förslag, är avsikten att styrelsen i anslutning till den extra
bolagsstämman skall besluta om (i) att godkänna ABL-prospekt, (ii) att
kungörelse av emissionsbeslutet skall införas den 19 september 2005, samt
(iii) att teckningsperioden skall börja löpa den 22 september 2005.
Prospektet kommer således att dateras den 15 september 2005 och
tillhandahållas på de platser där teckning kan ske från och med den
19 september 2005.
Det bör noteras att ABL-prospektets innehåll styrs av tidpunkten för prospektets
framläggande (4 kap. 21 § 2 st. aktiebolagslagen). Enligt uppgift har denna
bestämmelse föranlett Bolagsverket att i vissa fall vid förhandsgranskning
uttala tveksamhet inför att ett ABL-prospekt läggs fram för tidigt, dvs. innan
det finns ett emissionsbeslut. Så har enligt uppgift varit fallet när
tidpunkten för prospektets framläggande skulle påverka prospektets innehåll.
Vid kontakter med Kommissionären för aktiebolagsärenden har Hexagon bibringats
uppfattningen att det mest korrekta förfarandet, från aktiebolagslagens
synpunkt, således är att framlägga prospektet först efter det att den extra
bolagsstämman fattat beslut om emission.
I enlighet med den ståndpunkt som Aktiemarknadsnämnden intagit i tidigare
ärenden, torde det inte ankomma på nämnden att pröva det aktuella förfarandets
förenlighet med aktiebolagslagen (se bl.a. AMN 2001:8). Hexagon vill likväl
åter understryka att Bolagsverket är av uppfattningen att Hexagons inställning
till när ABL-prospektet senast skall tillhandahållas är förenlig med
aktiebolagslagen.
Förutsatt att Aktiemarknadsnämnden anser att det inte ankommer på nämnden att
pröva förfarandets förenlighet med aktiebolagslagen, återstår endast att pröva
förfarandet utifrån vad god sed på den svenska aktiemarknaden kan anses kräva.
Som antytts ovan är det Hexagons uppfattning att förfarandet inte har någon
anknytning till den svenska aktiemarknaden och därför inte är att bedöma i
enlighet med god sed på den svenska aktiemarknaden. I stället skall förfarandet
bedömas utifrån god sed på den schweiziska aktiemarknaden, dvs. av TOB. Härvid
kan noteras att de invändningar som Danaher/Edelweiss anfört inför nämnden även
anförts inför TOB som bortsett från dessa invändningar och medgett att det
Blandade Erbjudandet kunde framläggas på sätt framgått av det föregående.
För det fall Aktiemarknadsnämnden likväl skulle anse att den aktuella frågan är
att bedöma utifrån god sed på den svenska aktiemarknaden och således finna att
frågan skall tas upp till nämndens bedömning, vill Hexagon anföra följande.
Om nämnden skulle anse att god sed kräver att ett ABL-prospekt upprättas och
tillhandahålls redan tre Bankdagar innan anmälningsperioden i ett offentligt
erbjudande börjar löpa (och emissionsbeslut i anledning av erbjudandet avses
bli fattat vid en senare tidpunkt), dvs. i många fall veckor tidigare än vad
som föreskrivs i aktiebolagslagen, skulle situationer kunna uppstå där det blir
svårt att samtidigt iaktta såväl aktiebolagslagen som god sed. Så skulle bli
fallet om anmälningsperioden börjar löpa tidigare än åtta månader efter
utgången av det senaste räkenskapsår för vilket årsredovisning och
revisionsberättelse avgivits, medan den tidpunkt då ABL-prospektet skall läggas
fram enligt aktiebolagslagen (dvs. senast tre Bankdagar innan teckning tidigast
kan ske) infaller senare än åtta månader efter utgången av sådant räkenskapsår
(jfr vad som ovan sagts om sambandet mellan tidpunkten för prospektets
framläggande och dess innehåll, 4 kap. 21 § 2 st. aktiebolagslagen). Även
andra problem kan förmodligen inträffa som en följd av att regelsystemen, dvs.
aktiebolagslagens regler om emission respektive reglerna avseende
utbyteserbjudanden, inte är helt kongruenta, vilket tydliggjorts i och med att
det numera tycks vara praxis på marknaden att emissionsbeslut i anledning av
ett utbyteserbjudande fattas först mot slutet av anmälningsperioden i
erbjudandet. Annorlunda förhöll det sig vid tidpunkten för
Aktiemarknadsnämndens bildande. Som regel fattades då emissionsbesluten innan
anmälningsperioden enligt det offentliga erbjudandet började löpa. Tiden har
tyvärr ej medgivit en granskning av när marknadspraxis förändrades på ett sätt
som har tydliggjort konflikten mellan de olika regelsystemen. Se också prop.
2004/05:158 s. 114.
Vidare har Danaher/Edelweiss i sin framställning uppgivit att det inte
förefaller som om Hexagon avser att tillställa aktieägarna i Leica
ABL-prospektet. Det är riktigt att ABL-prospektet inte kommer att skickas ut
till aktieägarna i Leica, utan prospektet kommer att tillhandahållas i enlighet
med aktiebolagslagens och Stockholmsbörsens regler. I detta sammanhang vill
Hexagon anföra att praxis på den svenska aktiemarknaden är varierad när
det gäller utformning och tillhandahållande av ABL-prospekt, upprättade i
anledning av ett offentligt erbjudande med vederlag i form av aktier i
budgivarbolaget. Det förekommer fall där erbjudandeprospektet innehåller all
information som, vid sidan av tillämpliga budregler, föreskrivs av
aktiebolagslagen. I sådana fall kommer ABL-prospektet att tillhandahållas
aktieägarna i målbolaget, alternativt tillställas de aktieägare i målbolaget
som begär det i sådana fall där dessa erhåller en informationsbroschyr i
stället för det fullständiga prospektet. Det förekommer dock även fall på
marknaden där ABL-prospekt upprättas separat, och sålunda ej utgör en
integrerad del av erbjudandeprospektet. I sådana fall skickas inte
ABL-prospektet till aktieägarna i målbolaget, utan hålls endast tillgängligt i
enlighet med aktiebolagslagens bestämmelser. I nyss berörda fall torde endast i
undantagsfall ABL-prospektet efterfrågas och dess betydelse synes således vara
av endast formell karaktär, i syfte att utgöra registreringsunderlag för
emissionen vid Bolagsverket.
Man kan då ställa sig frågan hur det kan komma sig att ABL-prospektet endast får
denna formella innebörd i det praktiska rättslivet. Erfarenhetsmässigt står
anledningen härtill huvudsakligen att finna i det förhållandet att den
information som ett ABL-prospekt skall innehålla redan finns offentliggjord och
tillgänglig på marknaden för den som önskar tillgodogöra sig informationen, låt
vara att informationen ej finns samlad på det sätt som ett ABL-prospekt utgör
(se härvid också prop. 2004/05:158 s. 102 f.).
Även i det nu aktuella fallet förhåller det sig på det sättet att all relevant
information (med undantag för revisorns granskningsberättelse), som
aktiebolagslagen kräver att ett ABL-prospekt innehåller, fanns tillgänglig för
aktieägare i Leica redan när anmälningsperioden började löpa den 23 augusti
2005. Det innebär att innehållet i ett ABL-prospekt inte enligt Hexagons mening
bör ha någon betydelse för kurssättningen på Hexagon-aktien och således inte
heller för värderingen av vederlaget enligt det Blandade Erbjudandet.
Uppgiften i Danahers/Edelweiss framställning till nämnden att Bank Julius Bär är
skyldig att genomföra teckning enligt anmälan i det Blandade Erbjudandet
oavsett vad ABL-prospektet innehåller.torde inte överensstämma med den roll
Bank Julius Bär har enligt schweizisk rätt i egenskap av "trustee" för
Leica-aktieägarna.
Danaher/Edelweiss framför att ett ABL-prospekt är helt avgörande för att
Danaher/Edelweiss skall kunna göra en fullständig och kvalificerad bedömning av
Hexagons utbyteserbjudande och därmed kunna fatta beslut om hur de skall
förhålla sig med sitt konkurrerande bud. Av det föregående har framgått att
underlag för en sådan bedömning fanns och finns tillgängligt även för
Danaher/Edelweiss. Även med bortseende härifrån framstår Danahers/Edelweiss
påstående som märkligt mot bakgrund av att aktiebolagslagens bestämmelser om
emissionsprospekt inte har till syfte att skydda en konkurrerande budgivare.
Enligt Hexagon ger Danahers/ Edelweiss påstående uttryck för bolagens syfte med
framställningen till nämnden, nämligen att förhindra genomförandet av det
Blandade Erbjudandet och därmed hänvisa Leicas aktieägare till att acceptera
ett mindre förmånligt erbjudande lämnat av Danaher/Edelweiss. Detta syfte har
präglat Danahers/Edelweiss agerande på såväl den svenska som den schweiziska
marknaden, bl.a. inför TOB. Danahers/ Edelweiss åtgärder är inte enligt
Hexagons mening i Leica-aktieägarnas intresse utan syftar endast till att
tillvarataga den konkurrerande budgivarens ekonomiska intressen till förfång
för aktieägarna i Leica. Enligt Hexagons mening förtjänar ett sådant
tillvägagångssätt inte det skydd som är avsikten med det regelsystem i vid
mening som gäller på den svenska aktiemarknaden.
En anmälan i det Blandade Erbjudandet är, med undantag för den händelse att ett
konkurrerande bud lämnas, oåterkallelig till dess att Hexagon förklarat att
budet inte kan fullföljas. Som Hexagon uppfattat det utgör detta faktum en
väsentlig grund för de invändningar Danaher/Edelweiss har mot det aktuella
förfarandet. Hexagon är därför berett att införa återkallelserätt i det
Blandade Erbjudandet, för det fall Aktiemarknadsnämnden skulle finna att den
omständigheten skulle ha en avgörande påverkan på en god sed-bedömning.
Sådan återkallelserätt skulle under sådana förhållanden omfatta även de aktier
i Leica som redan lämnats in i det Blandade Erbjudandet. Det kan här påpekas
att det per den 6 september 2005 inte hade inlämnats några accepter enligt
det Blandade Erbjudandet.
Av det föregående har enligt Hexagons mening framgått att den aktuella
frågeställningen långt ifrån är klar. Om än Hexagon inte rimligen kan se
att bolaget i detta fall kunnat förfara på något annat sätt än vad som nu skett
av omsorg för registrering av emissionen och därmed ett fullföljande av
erbjudandet samt med beaktande av de tidsfrister för erbjudandet som uppställts
på den schweiziska marknaden, så skulle Hexagon välkomna att
Aktiemarknadsnämnden i lämpligt sammanhang för framtiden fastställer etiska
regler för hur ett bolag bör hantera frågan om framläggande av
ABL-prospekt i samband med apportemission i anledning av ett offentligt
erbjudande (jfr dock prop. 2004/05:158 s. 114).
ÖVERVÄGANDEN
När ett svenskt publikt aktiebolag riktar en inbjudan till en vidare krets att
teckna aktier i bolaget eller att förvärva en rätt att teckna aktier i bolaget
(teckningsrätter), skall enligt 4 kap. 18 aktiebolagslagen (1975:1385) (ABL)
styrelsen upprätta ett emissionsprospekt enligt 4 kap. 19-26 §§, om summan av
de belopp som kan komma att betalas för de tecknade aktierna uppgår till minst
300.000 kronor. Emissionsprospektet skall enligt 4 kap 25 § tillhandahållas på
de platser där teckning eller inköpsanmälan mottages, senast tre vardagar före
den dag då teckning eller inköpsanmälan tidigast kan ske. Genom prospektet
skall de presumtiva aktietecknarna ges möjlighet att bedöma bolaget och skydda
sig från risken att göra en felinvestering (jfr prop. 1975:103 s. 227).
Bestämmelser om upprättande av emissionsprospekt finns också i 2 kap. 1 och 2 §§
lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och de av
Finansinspektionen kompletterande föreskrifterna FFFS 1995:21.
Ett emissionsprospekt skall upprättas inte endast vid kontantemissioner utan
också exempelvis vid en inbjudan att mot apport teckna aktier i en
apportemission. Så är fallet bl.a. vid ett offentligt erbjudande om
aktieförvärv där det erbjudna vederlaget helt eller delvis utgörs av aktier i
budgivarbolaget, i lagens förarbeten benämnt utbyteserbjudande (prop. 1975:103
s. 227).
Vid offentliga erbjudanden om förvärv av aktier skall också, oberoende av det
erbjudna vederlagets form, upprättas vad som i Sverige brukar kallas ett
uppköpsprospekt. Om erbjudandet riktas till en öppen krets aktieägare i Sverige
följer detta av 2 kap. 3 § lagen om handel med finansiella instrument. Om
erbjudandet riktas till aktieägare i andra länder följer motsvarande som regel
av nationella regler i dessa länder.
Vid offentliga erbjudanden om förvärv av aktier där det erbjudna vederlaget
utgörs av aktier i ett svenskt budgivarbolag skall sålunda, formellt sett, två
prospekt upprättas, nämligen ett emissionsprospekt och ett uppköpsprospekt. I
praktiken upprättas emellertid oftast endast ett uppköpsprospekt, i vilket
inkluderas även en sådan redogörelse för budgivarbolaget som på grund av den
tilltänkta emissionen föreskrivs i aktiebolagslagen. Prospektet skulle i det
fallet också kunna beskrivas som ett kombinerat uppköps- och emissionsprospekt.
Oberoende av om budgivaren upprättar ett kombinerat prospekt eller två separata
prospekt, måste det i 4 kap. 25 § ABL uppställda kravet på att tillhandahålla
prospektet senast tre vardagar före den dag då teckning tidigast kan ske
respekteras.
I det nu aktuella fallet tillhandahöll budgivaren den 18 augusti 2005 ett
uppköpsprospekt med anmälningsblankett på vilken aktieägarna i målbolaget
fr.o.m. den 23 augusti kunnat anmäla att de oåterkalleligen önskar överlåta
sina aktier i målbolaget till budgivaren i utbyte mot dels kontanter, dels
aktier i budgivarbolaget. Ett emissionsprospekt enligt aktiebolagslagen kommer
att tillhandahållas den 19 september; aktieteckning i formell mening kommer att
kunna ske först därefter.
När det gäller emissioner i ett svenskt aktiemarknadsbolag, vare sig de sker
fristående eller som ett led i ett offentligt erbjudande om aktieförvärv, vill
Aktiemarknadsnämnden understryka vikten av att erbjudandets adressater, när
prospektkrav föreligger, ges inte bara ett tillfredställande underlag för sitt
beslut, utan också tillräcklig tid att sätta sig in i detta underlag. Det
innebär, som nämnden ser det, att underlaget från synpunkten av god sed bör
tillhandahållas i vart fall från den tidpunkt då adressaterna har möjlighet att
anmäla sig för förvärv av de nyemitterade aktierna. Enligt nämndens mening bör
denna ordning tillämpas för framtiden även när ett utländskt regelsystem gäller
för själva uppköpserbjudandet. Med hänsyn till att nämnden inte tidigare
uttalat sig i frågan anser sig nämnden inte kunna rikta någon kritik mot
Hexagon i det nu aktuella fallet.
I behandlingen av detta ärende har deltagit ledamöterna Johan Munck
(ordförande), Lars Bredin (vice ordförande), Carl Johan Åberg (vice
ordförande), Ulf Aspenberg, Thomas Ehlin, Sören Lindström och Jan Stenberg.
På Aktiemarknadsnämndens vägnar
|